Παρουσιαση βιβλίου Ηλία Παπαδόπουλου, Ελληνικός θαλάσσιος κόσμος (Πανίδα και Χλωρίδα των ελληνικών θαλασσών)

Facebook Twitter Google+

Το Σάββατο 23 Ιανουαρίου 2016 στις 19,00 στο καφέ ΒΑΖΑΑΡ,
Παπαμάρκου 34, Πλατεία Άθωνος, τηλ 2310241817
θα παρουσιαστεί το βιβλίο του Ηλία Παπαδόπουλου

Ελληνικός θαλάσσιος κόσμος
(Πανίδα και Χλωρίδα των ελληνικών θαλασσών)
Εκδόσεις Nexus PUBLIGATIONS.

Στην παρουσίαση θα μιλήσουν οι:
Δρ. Γιώργος Σκούφας – Ζωολόγος, - Ωκεανολόγος, επιστημονικός επιμελητής της έκδοσης.
Δρ. Μενέλαος Μελετζής, Καθηγητής φωτογραφίας - Εκδότης
Βασίλης Καρκατσέλης, Εικαστικός - Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Φωτογραφικού Κέντρου Θεσσαλονίκης
και ο ίδιος ο φωτογράφος, Ηλίας Παπαδόπουλος
Όπως πάντα θα ακολουθήσει συζήτηση.
Η εκδήλωση είναι ανοικτή στο κοινό της πόλης. Είσοδος δωρεάν.

Ο φωτογράφος μίλησε για την αστείρευτη διάθεση του ανθρώπου να γνωρίσει και να κατακτήσει τον κόσμο που τον περιβάλλει, φυσικά και το απέραντο γαλάζιο της θάλασσας και έδωσε κάποια ιστορικά στοιχεία για τη μελέτη του κόσμου της θάλασσας και τη "Φωτογραφία μέσα στο νερό της Θάλασσας"..

Ο πολυτάλαντος Αριστοτέλης, μας είπε, τον 4 π.Χ. ασχολήθηκε πρώτος με την καταγραφή και ταξινόμηση του ζωικού βασιλείου της θάλασσας, αυτός πρώτος αναγνώρισε τους σπόγγους σαν ζωντανούς οργανισμούς. Λίγο αργότερα ο μαθητής του και συνεχιστείς του έργου του ο Θεόφραστος από την Ερεσό της Λέσβου ασχολήθηκε την ταξινόμηση του φυτικού βασιλείου στο βιβλίο του ‘’Περί φυτών ιστορίες’’. Η σκυταλοδρομία της ανθρωπότητας για την κατάκτηση και την γνώση του κόσμου της σιωπής, συνεχίστηκε μέσα στο διάβα των αιώνων. Το θρυλικό μυθιστόρημα του Ιούλιου Βερν, ‘’20.000 λεύγες κάτω από την θάλασσα’’ δείχνει με δραματικό τρόπο την ακόρεστη δίψα του ανθρώπου για γνώση.
Χρειάστηκε όμως να περάσουν πολλοί αιώνες μέχρι που να μπορέσει τελικά ο άνθρωπος να πατήσει το πόδι του στο βυθό της θάλασσας.
Μόλις στη δεκαετία του ’50 ο Γάλλος πλωτάρχης του πολεμικού ναυτικού, Ζακ Υβ Κουστώ μαζί με τον φίλο και συνεργάτη του, Εμίλ Γκανιάν κατασκεύασαν τον ρυθμιστή αναπνοής, την μάσκα καταδύσεων και αδιάβροχες θήκες για τον φωτογραφικό εξοπλισμό.
Η σημαία της εκκίνησης είχε πέσει, ο αυτόνομος δύτης είχε πλέον την ευκαιρία να δει και να αγγίξει τα ζώα και τα φυτά στο φυσικό τους χώρο, να παρατηρήσει από κοντά της συνήθειες τους.
Μέσα σε ελάχιστες δεκαετίες δόθηκε τεράστια ώθηση σε επιστήμες όπως η υδροβιολογία και η ωκεανογραφία, δόθηκε η ευκαιρία στους επιστήμονες να καταδυθούν και να παρατηρήσουν τα αντικείμενα της ερευνάς τους από κοντά. Παρ’ όλες τις προσπάθειες η ανεπαρκής πληροφόρηση στην διεθνή βιβλιογραφία είναι εμφανής. Αλλά εξίσου εμφανής είναι η συνεχείς ροή πληροφοριών που συλλέγονται με γρήγορους ρυθμούς.

Στη συνέχεια μίλησε ο Γιώργος Σκούφας που ανέφερε βασικά στοιχεία της κατάδυσης και της "Υποβρύχιας φωτογραφίας", τις υποκατηγορίες αυτής, τις απαιτήσεις, τους κινδύνους, τις δυσκολίες, στοιχεία εξοπλισμού, και το σπουδαιότερο, ανέλυσε κάποια από τα βασικά συστήματα οργάνωσης της φωτογραφικής εργασίας στη θάλασσα.
 

Κατόπιν πήρε το λόγο ο Μενέλαος Μελετζής, που, σαν εκδότης εντύπων φωτογραφικού ενδιαφέροντος, παρουσίασε τα βασικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν αντίστοιχες εκδόσεις, και κατά τη διάρκεια της παραγωγής, και για την εξεύρεση χορηγών, και για τη διανομή τους.
Ο επόμενος ομιλητής, ο Βασίλης Καρκατσέλης, μίλησε για τον φωτογράφο, σαν παλαιό γνώριμο του Φωτογραφικού Κέντρου Θεσσαλονίκης, για την ανάγκη των φωτογράφων να τους προσφέρονται το δυνατόν περισσότερα πεδία έκφρασης (και η υποβρύχια φωτογραφία μπορεί να είναι ένα από αυτά), ανέλυσε τις διαφορές μεταξύ επιστημονικής φωτογραφικής εργασίας στη θάλασσα, της χαράς που προσφέρει η υποβρύχια φωτογραφία στην παρέα (ερασιτεχνική αντιμετώπιση) και της φωτογραφίας προσωπικής έκφρασης.

Λίγα λόγια για το βιβλίο/0δηγό
Σε 340 σελίδες καταγράφει την ζωή των Ελληνικών θαλασσών από ‘’πρώτο χέρι’’. Καλύπτει εν μέρει την ανάγκη για γνώση του απλού λάτρη της θάλασσας, του νέου αυτοδύτη που παρατηρεί το βυθό με περιέργεια και συχνά δεν μπορεί να ξεχωρίσει αν αυτό που βλέπει είναι ζώο ή φυτό. Είναι δίγλωσσος 0δηγός που, πέρα από τα τυπικά στοιχεία τα οποία συνήθως δίνονται στους καταλόγους αυτού του είδους, δηλαδή το μέγεθος, το χρώμα, ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του κάθε είδους, δίνει την παρουσία του κάθε ξεχωριστού είδους με 2 φωτογραφίες, μία κοντινή λήψη για την ανάδειξη των χαρακτηριστικών τους και μία μακρινή για τον προσδιορισμό του βιοτόπου εντός του οποίου, συνήθως, θα τα συναντήσουμε. Στόχος είναι να υπάρχει μια διευρυμένη κατά το δυνατόν παρουσία όσο το δυνατόν περισσότερων Φύλων, Τάξεων και Οικογενειών.
Στα κείμενα, ως ελληνική έκδοση, υπάρχει και η ετυμολογία των ονομάτων. Σε κάποια είδη έγινε ιδιαίτερη αναφορά στην διατροφική και εμπορική τους αξία, ιδιαίτερα σε είδη που είναι ξένα στην ελληνική διατροφή. Γενικά έγινε προσπάθεια τα κείμενα να είναι κατανοητά από τους ανθρώπους που δεν είναι μυημένοι στους όρους της ζωολογίας και της βοτανικής, και παράλληλα, όπου κρίθηκε απαραίτητο, ακολουθεί σε παρένθεση ο αντίστοιχος επιστημονικός όρος.
Μία από τις σελίδες του βιβλίου
 

Στη συνέχεια της πλήρους αυτής βραδιάς κόπηκε και η πίτα του Φωτογραφικού Κέντρου για τη νέα χρονιά και δώρο για αυτόν που έτυχε το φλουρί, έναν ιδιότυπο τηλεφακό.