Εισαγωγή στην έγχρωμη φωτογραφία

Facebook Twitter Google+

Τη Δευτέρα   12 Ιουνίου  στις 8.30 μμ, συνεχίζουμε
... όπως πάντα στο CAFE BAZAAR, Παπαμάρκου 34, Πλατεία Άθωνος, τηλ 2310241817
με την παρουσίαση του Λευτέρη Μικρού, που έχει θέμα της:

Εισαγωγή στην έγχρωμη φωτογραφία

Η διαχείριση και η αξιοποίησή του χρώματος αποτελεί ένα ισχυρό εργαλείο στα χέρια του φωτογράφου. Μέσω αυτού μπορεί να προσδώσει το νόημα που επιθυμεί, να δημιουργήσει μια αισθητική στο έργο του και να μεταμορφώσει τον κόσμο γύρω του.

Το χρώμα με μια πρώτη ανάγνωση θα μπορούσαμε να πούμε ότι συνεισφέρει στον ρεαλισμό της εικόνας,  αντιλαμβανόμενοι  το περιβάλλον μας μέσω του χρώματος. Ακριβώς όμως για αυτό τον λόγο η ψευδαίσθηση του ρεαλισμού μπορεί να χρησιμοποιηθεί με δραματικά αποτελέσματα για την βαθύτερη μεταμόρφωση του φωτογραφισμένου θέματος. 

 Θα προχωρήσουμε έτσι σε μια ανάλυση της διαφορετικής αντιμετώπισης του χρώματος από ορισμένους φωτογράφους.

Luigi Ghirri  
O Luigi Ghirri, γεννημένος στην πόλη Scandiano της Ιταλίας το 1943, φωτογράφισε στην περιοχή Emilia - Romana στα βόρεια της χώρας.
Χαρακτηριστικό του έργου του είναι οι μινιμαλιστικές συνθέσεις, εικόνες μιας περιοχής, χώρων σε συνδιαλλαγή με τον ανθρώπινο στοιχείο.

Το χρώμα στις φωτογραφίες έχει πρωταρχικό ρόλο, υπάρχει χαμηλός κορεσμός και contrast. Βασικό στοιχείο είναι η απουσία του απόλυτου λευκού, καθώς χρησιμοποιεί διάφορους τονισμούς σε αυτό, άλλες φορές κίτρινο, ροζ ή γαλάζιο πετυχαίνοντας να δημιουργήσει ονειρικά τοπία, να μεταδώσει μια αίσθηση ηρεμίας και εσωτερικότητας στις εικόνες του. 

Todd Hido
 Todd Hido γεννημένος το 1968 στο Ohio των ΗΠΑ φωτογραφίζει για ένα project το οποίο το ονομάζει ΄΄House Hunting’’.
Οι φωτογραφίες του έχουν σαν θέμα εξωτερικές όψεις σπιτιών, το βράδυ, με μια σχεδόν αρχιτεκτονική ματιά που όμως με την χρήση του χρώματος, του φωτός και των καιρικών συνθηκών μεταμορφώνουν το τοπίο.

Το χρώμα εδώ έχει μεγάλο κορεσμό, προέρχεται από τεχνητό φωτισμό, όπως λάμπες στο δρόμο, φως από παράθυρα σπιτιών και δημιουργεί μια αίσθηση μυστηρίου. Βασικό στην δουλειά του είναι η ιδιαίτερη διαχείριση της θερμοκρασίας χρώματος, η εναλλαγή ανάμεσα σε ψυχρό και θερμό και το χρωματικό contrast.

Το φως από τον φωτισμό του δρόμου εισάγει την γενικότερη αίσθηση και  η χρωματική αντίθεση με το φως ενός παραθύρου (πχ μπλε – κόκκινο) οδηγεί το βλέμμα του θεατή προς το παράθυρο.

Έτσι η όλη αίσθηση του μυστηρίου μας κάνει να φανταζόμαστε τι υπάρχει μέσα σε αυτά τα σπίτια, γινόμαστε οι ίδιοι παρατηρητές μιας ζωής κλεισμένης σε ένα σπίτι, σε ένα δωμάτιο. 

Dominica Gesicka  
Η Dominica Gesicka γεννημένη το 1981 στην Πολωνία φωτογραφίζει για ένα project το οποίο ονομάζει ‘’This is not real life’’.
Σαν θέμα έχει επιλέξει την ζωή των κατοίκων στην βορειότερη πόλη του κόσμου, το Longyearbyen στη Νορβηγία.Στην δουλειά της χρησιμοποιεί αρκετά το φλας και το συνδυάζει με χρωματιστά gel για να δημιουργήσει τεχνητές διχρωμίες του κόκκινου-μπλε που προσφέρει το ανάλογο χρωματικό contrast.

Παρατηρούμε την επικράτηση του καθαρού λευκού σε αρκετές φωτογραφίες της που σε συνδυασμό με το έντονο μετωπικό φλας μεταφέρουν αυτή την αίσθηση του ψύχους.

Η δημιουργική διαχείριση του χρώματος και του φωτισμού μεταφέρει μια εξωπραγματική αίσθηση που η ίδια αντιλαμβάνεται στον τόπο που φωτογραφίζει.

Richard Mosse
Ο Richard Mosse γεννημένος το 1980 στην Ιρλανδία φωτογραφίζει τον εμφύλιο στο Κογκό με ένα ιδιαίτερο τρόπο. Αγόρασε μια μεγάλη ποσότητα υπέρυθρου φιλμ που χρησιμοποιούταν για εναέρια παρακολούθηση περιοχών με πυκνή βλάστηση μετατρέποντας το πράσινο φύλλωμα σε κόκκινο.

Η ιδιαιτερότητα του υπέρυθρου φιλμ και του κόκκινου χρώματος προσφέρει δύο αντικρουόμενες αρχικά αναγνώσεις που όμως στο τέλος λειτουργούν προσθετικά για το νόημα και την αίσθηση που θέλει να περάσει ο φωτογράφος. Από την μία δημιουργεί ένα ονειρικό τοπίο που τραβά το βλέμμα του θεατή από την άλλη με το που εισάγεται η πτυχή του πολέμου τα κόκκινα αρχίζουν και αντιπροσωπεύουν τα αιματοβαμμένα εδάφη. Υπάρχει έτσι αυτή η εσωτερική αντίθεση στην δουλειά του. 

 

Karine Laval   
Η Karine Laval γεννημένη το 1971 στην Γαλλία εργάζεται πάνω σε ένα project που το ονομάζει ‘’Poolscapes’’. Φωτογραφίζει αντανακλάσεις τοπίων στο νερό της πισίνας με ληγμένα φιλμ που προσδίδουν μια ιδιαίτερα κορεσμένη χρωματική παλέτα στις εικόνες της.

Τα χρώματα φαίνονται εξωπραγματικά και δένουν με το θέμα των αντανακλάσεων συνθέτοντας καινούργια τοπία.  Μεγάλη βαρύτητα δίνεται στο έντονο κόκκινο και μπλε και στις διάφορες τονικότητες τους.

 

JH Engström   
Ο JH Engstrom γεννήθηκε το 1969 στην Σουηδία. Για την δουλειά του που ονομάζει ‘’Trying to dance’’ φωτογραφίζει μια μη  γραμμική απεικόνιση της καθημερινότητας του και του περιβάλλοντός του που περιλαμβάνει από γυμνά πορτρέτα μέχρι εξωτερικά τοπία και εσωτερικούς χώρους.

 Το χρώμα, σε μια ξεπλυμένη εκδοχή του, μας παραπέμπει σε εικόνες μιας μνήμης που σβήνει, σαν κομμάτια αναμνήσεων που λειτουργούν υποσυνείδητα. Η πλήρης απουσία του μαύρου στις έγχρωμες φωτογραφίες αντισταθμίζεται με ασπρόμαυρες φωτογραφίες που ο ίδιος εισάγει σε κομβικά σημεία. Βλέπουμε ότι ο φωτογράφος έχει μεταβεί σε μια χρήση της φόρμας που μέσα σε αυτή είναι και η παρουσία ή η απουσία του χρώματος όχι τόσο σε ατομικό επίπεδο μιας εικόνας αλλά στο σύνολο της δουλειάς του.

 

Λευτέρης Μικρός

2017