«Ίχνη της απεραντοσύνης”

Facebook Twitter Google+

Έκθεση φωτογραφίας των Damir Buzurovic και Bojan Petrovic (SER) με τίτλο «Ίχνη της απεραντοσύνης", στο πλαίσιο της διοργάνωσης του Δήμου Νεάπολης - Συκεών με τίτλο "Βαλκανική Πλατεία 2016"

Συνοδευτική έκθεση παρουσίασης της πόλης του Τσάτσακ των Άννυς Βλαχοπούλου, Εύης Δαλλίδου, Βασίλη Καρκατσέλη, Βασίλη Μαντά, Μένης Σεϊρίδου και Άγγελου Σοφιανίδη.

Από 31 Αυγούστου έως 4 Σεπτεμβρίου 2016.
Εξωτερικός χώρος πρώην Δημαρχείου Νεάπολης.
Παραγωγή: Φωτογραφικό Κέντρο Θεσσαλονίκης (www.fkth.gr)


Το Φωτογραφικό Κέντρο Θεσσαλονίκης (ΦΚΘ) συνεχίζοντας τη μακροχρόνια συνεργασία του με το Δήμο Νεάπολης - Συκεών και στο πλαίσιο του θεσμού του με τίτλο "Βαλκανική Πλατεία 2016", διοργανώνει μία έκθεση φωτογραφίας των Damir Buzurovic και Bojan Petrovic (SER) με τίτλο «Ίχνη της απεραντοσύνης".

Οι δύο φωτογράφοι συνεκθέτουν με έργα σε συνύπαρξη/αλληλοδιάδραση  στηριγμένη στη μοναδική δυνατότητα του φωτογραφικού μέσου να καταγράφει αδιόρατες περιόδους του ρέοντος χρόνου δίνοντάς τους πνευματικότητα.

Πρόκειται για μία έκθεση αναφορά στη ‘φύση’, τη φύση του πλανήτη ή τον πλανήτη ως φύση και τη φύση του ανθρώπου πάνω σε αυτόν.
Πρόκειται για δύο τελείως, σε πρώτη ανάγνωση, φωτογραφικές αντιλήψεις για το τι και πως φωτογραφίζει η φωτογραφία σήμερα. Παρουσιάζουν με τον ποιο κλασσικό και άψογο (για το θέμα τους) τρόπο και τεχνική, (ιδιαίτερο γνώρισμα της βαλκανικής αυτής "σχολής" φωτογραφίας), δύο διαφορετικά μεταξύ τους θέματα, με κοινό, όμως, παρονομαστή. Την ιδιότητα της φωτογραφίας να καταγράφει τη στιγμή, τη στιγμή που (σαν φωτογραφία με υλικότητα) παραμένει αναλλοίωτη και αυτόνομη (σαν εικόνα), μέχρι τη στιγμή που θα τοποθετηθεί (από το δημιουργό της) δίπλα σε μία άλλη, προγενέστερη ή μεταγενέστερη (φωτογραφία) του αυτού θέματος.
Σε αυτή τη μορφή συνύπαρξης (οι φωτογραφίες), δίπλα - δίπλα η μία μοναδικότητα στην άλλη, σαν αντικειμενικοί παράγοντες μιας συνεχούς εξέλιξης, παρουσιάζουν το θέμα τους (ξεχωριστό για τον κάθε φωτογράφο) στη ροή του χρόνου.  Πρόκειται για υπερανάδειξη της ξεχωριστής αυτής ιδιότητας της φωτογραφίας, που δύο αιώνες σχεδόν από την εφεύρεσή της συνεχίζει να μας συναρπάζει.


Λίγα λόγια για το έργο των φωτογράφων

Στην έκθεση ο Damir Buzurovic, αδιαφορώντας για την καθημερινότητα του αστικού πλαισίου εντός του οποίου διαμορφώνει τη ζωή και συγκροτεί τη σκέψη του, μας παρουσιάζει τη γύρω της πόλης του φύση. Οι μικρές εναλλαγές του τοπίου με ή χωρίς εμφανή στοιχεία της ανθρώπινης παρουσίας/δραστηριότητας ή επέμβασης σε αυτό, παράγουν ξεχωριστές εικόνες. Τα "τοπία" με τη συμβολή των καιρικών συνθηκών διαφοροποιούνται και ταυτόχρονα αποκτούν υπερβατικότητα.
Ο φωτογράφος ήταν εκεί για να μας εισάγει σε αυτή την αέναη κίνηση, για να καθορίσει τη σχέση μας με το μη άμεσα αντιληπτό, για να μας οριοθετήσει ως ανθρώπινα όντα. Το περιβάλλον μας, ανεξάρτητα από το όσο επεμβαίνουμε επάνω του, θα μας επιτρέπει να έχουμε πάντα έναν πολύ συγκεκριμένο, ελάχιστο ρόλο. Αλλάζει μόνο του. Θα υφίσταται, με τις όποιες αλλαγές του, πολύ μετά από το δικό μας διάβα στον πλανήτη.

Ο δεύτερος εκθέτης Bojan Petrovic επικεντρώνεται και αυτός σε ένα εξ ίσου μικρό, το ίδιο μη ορατό από τους πολλούς,  τμήμα της κοινωνίας μας. Το θέμα του είναι μία μικρή οικογένεια ρομά, που επίσης ζει στις παρυφές της πόλης. Αυτή την οικογένεια παρακολουθεί και φωτογραφίζει για χρόνια. Και αυτός δημιουργεί αυτόνομες εικόνες, φωτογραφίες με τη δική τους δυναμική, σημασία και αξία ανάγνωσης.
Μέχρι τη στιγμή, που αυτές οι φωτογραφίες θα μπουν δίπλα - δίπλα και θα αποκτήσουν μίαν άλλη ασυναγώνιστη, ανορθόδοξη για φωτογραφία αρετή, καθώς θα μετατραπούν σε σκηνές μιας κινηματογραφικής ταινίας που παρακολουθούσε τις αλλαγές στα πρόσωπα και τις καταστάσεις των ηρώων/ηθοποιών/συντελεστών της.
Κάτι αλλάζει στις φωτογραφίες που θα μπορούσαν να λειτουργούν μόνες τους, αλλά γίνονται μέρος μιας διαχρονικής αφήγησης.


Η Ελληνική συμμετοχή


Η έκθεση πραγματοποιείται στο πλαίσιο δράσεων του Φωτογραφικού Κέντρου Θεσσαλονίκης με τίτλο "Όψεις της Βαλκανικής Φωτογραφίας¨ έναν μακροχρόνιο (από το 1995) μοναδικό στην ουσία του διεθνή θεσμό, για το διάλογο επί της φωτογραφίας με φορείς, ιδρύματα και δημιουργούς της Χερσονήσου του Αίμου.
Μία από αυτές τις δράσεις ήταν και η παρουσία Ελλήνων φωτογράφων, με μία μεγάλη ομαδική έκθεση, στο Τσάτσακ της Σερβίας πριν από μερικούς μήνες, στο πλαίσιο του εκεί θεσμού "Ημέρες της Φωτογραφίας στο Τσάτσακ".
Εκεί, εκτός των άλλων, έγινε και η γνωριμία με το έργο και την προσωπικότητα των φιλοξενούμενων στη Θεσσαλονίκη Σέρβων φωτογράφων.
Στην εκεί παρουσία των Ελλήνων οφείλεται και η μικρή ομαδική έκθεση των έξι που συνοδεύει την παρούσα (των δύο Σέρβων) έκθεση.
Οι Έλληνες φωτογράφοι με εντελώς συμβολικό τρόπο παρουσιάζουν στο κοινό της πόλης μας εικόνες από την πόλη του Τσάτσακ, την πόλη όπου συντελέστηκε η δημιουργική φωτογραφική και ανθρώπινη επαφή. Φυσικά, την παρουσιάζουν με ελλειπτικό τρόπο και με το ιδίωμα (φωτογραφικό) του καθ ενός, κάτι που μόνο "καρποσταλιακές" ή περιγραφικές του Τσάτσακ φωτογραφίες να μην περιμένει να δει ο θεατής.
Στη συμβολική αυτή συμμετοχή παρουσιάζουν φωτογραφίες τους οι:
Άννυ Βλαχοπούλου, Εύη Δαλλίδου, Βασίλης Καρκατσέλης, Βασίλης Μαντάς, Μένη Σεϊρίδου, Άγγελος Σοφιανίδης


Λίγα λόγια για την έκθεση ως παρουσία στο χώρο

Η έκθεση, για πρώτη φορά στην ιστορία του θεσμού, σαν ένα υπέρτατο πείραμα για να φτάσει η φωτογραφία στο εν δυνάμει κοινό της, αντί να ζητά να έλθει αυτό στις άψογες εκθεσιακές συνθήκες της παρακείμενης γκαλερί, εγκαταλείπει τον άψογο εκθεσιακό χώρο και βγαίνει στην υπαίθρια πλατεία, εκεί όπου κινούνται οι επισκέπτες του θεσμού, είτε για να περιηγηθούν στα περίπτερα, είτε για να ακούσουν τις υπαίθριες εκδηλώσεις για την ποίηση, είτε για να παρακολουθήσουν μία από τις συναυλίες, που έχουν ενταχθεί στο πρόγραμμα.
Φυσικά, όπως είναι λογικό, καθώς η κάθε δυνατότητα, το κάθε "πείραμα" ανοίγει νέες ατραπούς επεξεργασίας και απαιτεί νέες λύσεις, έτσι και στην έκθεση αυτή, η φόρμα παρουσίασης αλλά και τα μέσα/υλικά ανάρτησής της ακολουθούν μία νέα τεχνική, που εάν πετύχει, ίσως στο μέλλον να είναι κάτι που μπορεί να εφαρμοστεί και σε άλλες αντίστοιχες προσπάθειες, απελευθερώνοντας και τους δημιουργούς και τους φορείς που επιθυμούν να περιλάβουν στις ανοικτές (σε υπαίθριο δημόσιο χώρο) εκδηλώσεις τους και τη φωτογραφία.

Από 31 Αυγούστου έως 4 Σεπτεμβρίου 2016.
Εξωτερικός χώρος πρώην Δημαρχείου Νεάπολης.
Παραγωγή: Φωτογραφικό Κέντρο Θεσσαλονίκης (www.fkth.gr)
Για περισσότερες πληροφορίες και φωτογραφίες: Καρκατσέλης Βασίλης τηλ 6942 860 890