30/9 - 13/10, Eκθεση του Βασίλη Kαρκατσέλη με τίτλο: "Tοπίων A-συν-έχεια". Στην αίθουσα Tέχνης του Δήμου Kιλκίς. Σε συνεργασία με την Nομαρχιακή Aυτοδιοίκηση Kιλκίς.

Facebook Twitter Google+
«ΤΟΠΙΩΝ Α-ΣΥΝ-ΕΧΕΙΑ»
Ο ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΑΡΚΑΤΣΕΛΗΣ ψάχνει με το δικό του φως να φωτίσει τα μαύρα σκοτάδια της εποχής.

Με πολλαπλές εκφωτίσεις κατά τη διάρκεια της νύχτας ανιχνεύει το σκοτεινό τοπίο και με το όποιο φως διαθέτει η τέχνη του, περιγράφει τα αντικείμενα και τις ιδέες που τον ενδιαφέρουν.

Σε δεύτερο επίπεδο, συνεχίζει το παιχνίδι με το τι είναι ή δεν είναι, πραγματικό και την έρευνα για το κατά πόσον στόχος του φωτογραφικού μέσου είναι ή δεν είναι, η απεικόνιση της πραγματικότητας.

Η εικόνα που μας παρουσιάζει κρύβει πολλά μυστικά, τα οποία ο θεατής καλείται να ανακαλύψει για τον εαυτό του. Πρώτα απ’ όλα, καθώς η φωτογραφία είναι κομμένη σε κομμάτια και αναπτύσσεται στο χώρο με μια συμπεριφορά ίδια με αυτή των περσίδων που χρησιμοποιούμε στα παράθυρα, έχει μόνο σημείο απ’ το οποίο μπορεί να τη δει ο θεατής. Για να το βρει ο θεατής υποχρεούται σ’ ένα τελετουργικό χορό γύρω της.

Όταν αυτό το σημείο βρεθεί, θα διαπιστώσει ότι οι κλασικές διαστάσεις του αρνητικού των 135 έχουν παραποιηθεί με τον πλέον φανερό ή κρυφό τρόπο. Σε κάποιο έργο απουσιάζει ολόκληρο κομμάτι της εικόνας χωρίς να ενοχλεί κανέναν η απουσία του.

Σε κάποιο δεύτερο έργο, τμήμα από το αριστερό μέρος βρέθηκε στο δεξιό ομορφαίνοντας ίσως ακόμη περισσότερο τη σύνθεση. Στο τρίτο η εικόνα αποτελείται από τμήματα πολλών αρνητικών που δένουν απόλυτα μεταξύ τους και μας δίνουν ένα τοπίο που σίγουρα δεν υπήρξε ποτέ. Στο τέταρτο έργο, ένα κλαδί του φωτογραφημένου δένδρου παρουσιάζεται μαζί με την εικόνα του μετατρέποντας το σύνολο σε κατασκευή χώρου (εάν τα προηγούμενα δεν ήταν) κ.ο.κ.

Η φωτογραφία δηλαδή που εδώ χρησιμοποιείται σαν έργο χώρου και όχι δύο διαστάσεων, συνεχίζει να υπονομεύει αυτό που για εκατόν τόσα χρόνια έγινε προσπάθεια να περάσει σαν απαρχή της. Το ντοκουμέντο ή η αποδοχή ότι το φωτογραφημένο τουλάχιστον υπήρξε, εδώ καταργείται, αφού αυτό που βλέπουμε σαν εικόνα δεν υπήρξε ποτέ.

Στο έργο του γίνεται σαφές, ότι το αποτέλεσμα που παρουσιάζεται σαν φωτογραφία έχει τόση σχέση με την αλήθεια όση και ένας ρεαλιστικός πίνακας ζωγραφικής. Πάντα θα ξέρουμε ότι ανάμεσα στο αποτέλεσμα και το πρωτότυπό του θα έχει μεσολαβήσει χωρίς αμφιβολία ο καλλιτέχνης (κάτι που δεν γίνεται άμεσα και κοινώς αποδεκτό για όλες τις περιπτώσεις φωτογραφικού έργου).

Θ.Λ.

Γεννήθηκε στο Παλαιό Φάληρο το 1952. Παρακολούθησε μαθήματα ζωγραφικής, χαρακτικής και φωτογραφίας. 
Την χαρακτική και ζωγραφική του εργασία παρουσίασε σε 11 ατομικές και πάνω από 50 ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό, ενώ την φωτογραφική σε 19 ατομικές (μερικές από τις οποίες τελούν υπό περιοδεία) και πάνω από 100 ομαδικές εκθέσεις. 
Έχει λάβει μέρος σε happenings, εγκαταστάσεις και ομαδικές δράσεις για την διεύρυνση της επικοινωνίας του κοινού με το έργο τέχνης, αν και κινείται στο περιθώριο της διανομής τους. 
Ιδρυτικό μέλος στην ομάδα τοιχογραφιών της ΕΕΔΥΕ, έχει λάβει μέρος στην εκτέλεση, από το 1979, 28 τοιχογραφιών σε κοινόχρηστους χώρους διαφόρων πόλεων. 
Του έχουν απονεμηθεί 5 διπλώματα και επαίνοι. 
Διετέλεσε παραγωγός ραδιοφωνικών πολιτιστικών εκπομπών, ενώ άρθρα του με θεωρητικά και κριτικά κείμενα για τη Φωτογραφία, την Αισθητική, την Τέχνη, και τον Πολιτισμό, έχουν δημοσιευθεί σε εφημερίδες και περιοδικά. 
Έχει διοργανώσει καλλιτεχνικά σεμινάρια, διαλέξεις και σημαντικό αριθμό εκθέσεων ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών. 
Για την κοινωνική του δραστηριότητα, εκλέγεται το 1982 Δημοτικός Σύμβουλος στο Δήμο Παλαιού Φαλήρου Αττικής. 
Από το 1984 αποσύρεται στη Θεσσαλονίκη και εργάζεται κυρίως στη χαρακτική και την “εικαστική” φωτογραφία. 
Το 1984 ιδρύει τη “ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΟΜΑΔΑ ΤΡΙΑΝΔΡΙΑΣ” και το 1995, εκ παραλλήλου, την “ΠΡΑΞΙΣ- ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΩΝ”. 
Κατά το παρελθόν εξέδωσε 25 τεύχη του περιοδικού “ΦΥΛΛΑ ΓΙΑ ΤΗ ΓΡΑΦΗ ΜΕ ΦΩΣ”, ενός θεωρητικού περιοδικού για την “πέραν των ορίων φωτογραφία” και σταθερά στο πλευρό της σύγχρονης φωτογραφικής σκηνής της Θεσσαλονίκης.
Διετέλεσε μέλος της συμβουλευτικής επιτροπής του Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, της επιτροπής για τη φωτογραφία του “ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΠΡΩΤΕΥΟΥΣΑ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ ΘΕΣ/ΝΙΚΗ ‘97”, και σύμβουλος της Γκαλερί Φωτογραφίας “ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ” (1995-1998). 
Σήμερα είναι πρόεδρος της καλλιτεχνικής επιτροπής του Φωτογραφικού Κέντρου Θεσσαλονίκης. Μέλος διάφορων δραστήριων καλλιτεχνικών ομάδων, εργάζεται για την διάδραση των τεχνών. 
Διδάσκει φωτογραφία σε διάφορες σχολές.

ΑΤΟΜΙΚΕΣ ΕΚΘΕΣΕΙΣ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗΣ - ΧΑΡΑΚΤΙΚΗΣ (ΕΠΙΛΟΓΕΣ)
1977 “MAGDA GALLERY”, Αθήνα
1979 ΑΙΘΟΥΣΑ ΠΟΛ. ΣΥΛΛΟΓΟΥ Π. ΦΑΛΗΡΟΥ, Αθήνα
1981 GALLERY “ΝΕΑ ΣΥΝΟΡΑ”, Αθήνα
1983 ΔΙΠΛΗ ΕΚΘΕΣΗ ΣΤΟ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ Π. ΦΑΛΗΡΟΥ, Αθήνα
1983 ΑΙΘΟΥΣΑ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΑΓ. ΒΑΡΒΑΡΑΣ, Αθήνα
1984 ΑΙΘΟΥΣΑ ΚΕΝΤΡΙΚΟΥ ΚΑΤ/ΤΟΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΤΡΑΠΕΖΑΣ, Θεσσαλονίκη
1985 ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΔΗΜΟΥ ΝΕΑΠΟΛΗΣ, Θεσσαλονίκη
1989 GALLERY “ΙΑΝΟΣ”, Θεσσαλονίκη, (ΧΑΡΑΚΤΙΚΗ)
1990 GALLERY CHRISTIDIS, Αγ. Νικόλαος Κρήτης, (ΧΑΡΑΚΤΙΚΗ)
1991 ΛΕΣΧΗ ΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΤΕΧΝΩΝ, Καβάλα, (ΧΑΡΑΚΤΙΚΗ)
1993 ΔΗΜΑΡΧΙΑΚΟ ΜΕΓΑΡΟ ΤΡΙΑΝΔΡΙΑΣ, Θεσσαλονίκη

ΑΤΟΜΙΚΕΣ ΕΚΘΕΣΕΙΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑΣ (ΕΠΙΛΟΓΕΣ)
1983 ΔΙΠΛΗ ΕΚΘΕΣΗ ΣΤΟΝ “ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΣΥΛΛΟΓΟ Π. ΦΑΛΗΡΟΥ”, Αθήνα
1984 ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ “ΜΙΧΑΛΗΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ”, Άνω πόλη Θεσσαλονίκης
1985 ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ “ΜΙΧΑΛΗΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ”, Θεσσαλονίκη
1985 ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΔΗΜΟΥ ΤΡΙΑΝΔΡΙΑΣ, Θεσσαλονίκη
1986 ΚΑΦΕΘΕΑΤΡΟ “ΑΝΤΙΓΟΝΙΔΩΝ 13”, Θεσσαλονίκη
1990 ΚΑΦΕ-ΓΚΑΛΕΡΙ “ΕΡΩΔΟΣ”, Θεσσαλονίκη
1991 “ΓΚΑΡΑΖ” ΤΟΥ ΓΙΑΝΝΗ ΠΑΠΑΖΟΓΛΟΥ, Θεσσαλονίκη
1993 ΓΑΛΛΙΚΟ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
1994 ΟΙΚΟΣ SELECTIONS, Θεσσαλονίκη
1994 ΔΗΜΑΡΧΕΙΟ ΤΡΙΑΝΔΡΙΑΣ, Θεσσαλονίκη
1194 ΔΗΜΑΡΧΕΙΟ ΣΥΚΕΩΝ, Θεσσαλονίκη
1995 ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΚΑΦΕΝΕΙΟ “ΧΡΩΜΑ”, Θεσσαλονίκη
1995 ΓΚΑΛΕΡΙ “ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ”, Θεσσαλονίκη
1996 Μακεδονική Καλλιτεχνική Εταιρεία “ΤΕΧΝΗ”, Κιλκίς
1997 ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
1998 “ΤΟ ΦΡΑΓΜΑ”, Καλοχώρι Θεσσαλονίκης, και κατόπιν ΣΤΟΚΧΟΛΜΗ, ΚΑΒΑΛΑ, ΣΕΡΡΕΣ, ΑΘΗΝΑ, ΜΥΤΙΛΗΝΗ, ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
1999 ΓΚΑΛΕΡΙ “ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΣ”, Θεσσαλονίκη

ΕΠΙΛΟΓΗ ΑΠΟ ΚΑΠΟΙΕΣ ΠΡΟΣΦΑΤΕΣ ΣΥΜΜΕΤΟΧΕΣ ΣΕ ΟΜΑΔΙΚΕΣ ΕΚΘΕΣΕΙΣ
2001 “ΠΑΡΕΛΑΣΗ ΠΡΟΣ ΤΗ ΔΟΞΑ”- Έκθεση Αντιπολεμικής Τέχνης, Θεσσαλονίκη
“ΚΟΥΒΑ SIEMPRE”- 33 φωτογράφοι για την Κούβα, Θεσσαλονίκη, Σύρος, Ξάνθη
“ΤΑ ΕΙΔΩΛΑ ΤΗΣ... “ Εγκατάσταση, περιβάλλον, και στα εγκαίνια σύνθετο θεατρικό δρώμενο για τη φωτογραφία
στα πλαίσια των πειραματισμών “ΦΩΤΟΔΡΑΜΑ”
2000 “ΣΤΗ ΣΤΡΟΦΗ ΤΟΥ ΑΙΩΝΑ”, Θεσσαλονίκη, Αλεξανδρούπολη, Κιλκίς
1999 “ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ”, Θεσσαλονίκη, Λαμία
“Γ΄ ΠΟΛΥΜΟΡΦΙΚΗ ΧΑΟΤΙΚΗ ΒΡΑΔΥΑ”, Θεσσαλονίκη
“Η ΜΑΣΚΑ ΤΟΥ ΚΟΚΚΙΝΟΥ ΘΑΝΑΤΟΥ”, Θεσσαλονίκη
1998 “ΤΑ ΡΑΓΚΟΥΤΣΑΡΙΑ ΤΗΣ ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ”, Θεσσαλονίκη, Αίγινα, Βέροια, Θέρμη
“CLOCK PLUS PHOTO”, ένας πειραματισμός πάνω στο “ΚΟΥΡΔΙΣΤΟ ΠΟΡΤΟΚΑΛΙ”, ΦΩΤΟΔΡΑΜΑ, εγκατάσταση,
περιβάλλον, Θεσσαλονίκη
“ΧΑΣΜΑ- ΧΑΟΣ”, κυκλοφορία του “ΜΑΝΙΦΕΣΤΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΩΝ ΝΟΜΩΝ ΤΟΥ ΧΑΟΥΣ ΣΤΗΝ ΤΕΧΝΗ”,
Θεσσαλονίκη
1997 “Α΄ ΕΚΘΕΣΗ ΓΙΑ ΤΟ ΧΑΟΣ ΣΤΗΝ ΤΕΧΝΗ”, Θεσσαλονίκη
“ΑΥΤΟΠΟΡΤΡΑΙΤΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΩΝ”, Θεσσαλονίκη
“ΑΦΡΟΔΙΤΗ-Η ΓΕΝΝΗΣΗ ΤΟΥ ΩΡΑΙΟΥ”, Art Village στον Βερτίσκο και κατόπιν Θεσσαλονίκη
“SHADOWS”, Ουγγαρία
“Ο ΝΑΝΟΣ ΚΑΙ ΟΙ 7 ΧΙΟΝΑΤΕΣ”, Έκθεση φωτογραφίας με θεατρικό δρώμενο
Υπάρχει σημαντική βιβλιογραφία για το έργο του μέσα από διάφορες δημοσιεύσεις και καταλόγους εκθέσεων.