27/8-15/9 «ΒΑΛΚΑΝΙΚΕΣ ΕΣΤΙΑΣΕΙΣ», στον εκθεσιακό χώρο «ΗΛΙΟΣ», στα πλαίσια της «Βαλκανικής Πλατείας», σε συνεργασία με τον Δήμο Νεάπολης και το Κέντρο Χαρακτικής.

Facebook Twitter Google+

BAΛΚΑΝΙΚΕΣ ΕΣΤΙΑΣΕΙΣ

Την Δευτέρα 27 Αυγούστου 2007, στις 20.00, στην αίθουσα τέχνης του Κέντρου Χαρακτικής στο Πολιτιστικό Κέντρο ΗΛΙΟΣ, Λαγκαδά 120 και Δ. Κομνηνού, εγκαινιάζεται, σε επιμέλεια του καθηγητή της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών του ΑΠΘ Ξενή Σαχίνη, η ομαδική έκθεση φωτογραφίας «Βαλκανικές εστιάσεις».

Η πρωτότυπη αυτή παραγωγή προήλθε από τη συνεργασία του 
ΚΕΝΤΡΟΥ ΧΑΡΑΚΤΙΚΗΣ ΝΕΑΠΟΛΗΣ, 
ΤΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑΣ ΤΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΤΟΥ ΒΕΛΙΓΡΑΔΙΟΥ
ΚΑΙ ΤΟΥ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΟΥ ΚΕΝΤΡΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ.

Με την έκθεση αυτή, και με τη συναυλία που θα ακολουθήσει, (με ελεύθερη είσοδο), στον ακριβώς απέναντι χώρο των Συμμαχικών Κοιμητηρίων Πεσόντων του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου, στην Οδό Λαγκαδά, θα ξεκινήσουν οι εκδηλώσεις του Δήμου Νεάπολης με τίτλο Βαλκανική Πλατεία, και το γενικό σύνθημα «Ο πολιτισμός μας ενώνει»

Την έκθεση, που θα διαρκέσει μέχρι το Σάββατο 15 Σεπτεμβρίου, και κατόπιν την συναυλία, θα εγκαινιάσει ο Δήμαρχος Νεάπολης κ. Ναθαναήλ Λαδόπουλος.

Η ΣΥΝΑΥΛΙΑ
Συμμετέχοντας στο βαθύ πένθος που βύθισε τη χώρα η πρωτοφανής στα Ελληνικά χρονικά τραγωδία που εκτυλίσσεται στην Πελοπόννησο και αφιερωμένη στα θύματα της πύρινης αυτής καταστροφής, που εκτός από νεκρούς αφανίζει δρυμούς, κατακαίει φυσικό περιβάλλον και περιουσίες, αποσαρθρώνει τον παραγωγικό ιστό της περιοχής, η συναυλία θα διεκδικήσει την ενεργοποίηση του κάθε πολίτη στο δράμα της χώρας.
Ο Θάνος Μικρούτσικος με το συγκρότημά του και με τραγουδιστές τους: Μανώλη Μητσιά, Γιάννη Κούτρα και Ρίτα Αντωνοπούλου θα μας παρουσιάσουν ένα μπλέξιμο αποσπασμάτων τη καινούργιας τους δισκογραφικής συνεργασίας με την παλαιότερη, κάτω από τον γενικό τίτλο ‘Υπέροχα μονάχοι με το Σταυρό του Νότου’.
Στο μυσταγωγικό περιβάλλον των Συμμαχικών Κοιμητηρίων, υπό το φως εκατοντάδων κεριών, έχουν προσκληθεί να παραβρεθούν θρησκευτικοί και πολιτικοί ηγέτες από όλες τις χώρες των Βαλκανίων. Καθώς μάλιστα η είσοδος θα είναι ελεύθερη, παράλληλα και με ευθύνη του Δήμου Νεάπολης, κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης, θα συγκεντρωθούν χρήματα τα οποία θα διατεθούν στο Ειδικό Ταμείο Αντιμετώπισης Έκτακτων Αναγκών.

Η ΕΚΘΕΣΗ
Στην έκθεση, που στην ουσία αποτελεί μία προσπάθεια συνέχισης του εικαστικού διαλόγου, που έχει αρχίσει εδώ και δεκαπέντε περίπου χρόνια, μεταξύ του Φωτογραφικού Κέντρου Θεσσαλονίκης, της Σχολής Φωτογραφίας του Πανεπιστημίου του Βελιγραδίου και του Κέντρου Χαρακτικής του Δήμου Νεάπολης, που έχει το προνόμιο της μοναδικότητας στην Ελλάδα, παίρνουν μέρος οι Branimir Karanovic, Tijana Rancic, Branislav Stankovic από την Σερβία και οι Βασίλης Καρκατσέλης και Θανάσης Ράπτης από την Ελλάδα, καλλιτέχνες με σημαντικό έργο και πολλές παρουσίες στη χώρα τους και στο εξωτερικό.

Για την έκθεση έγραψε στην Εφημερίδα ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ Της ΚΥΡΙΑΚΗΣ 2-10-2007 ο επιμελητής της έκθεσης Ξενής Σαχίνης


ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ , ΧΑΡΑΚΤΙΚΗ ΚΑΙ ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ ΤΥΠΩΜΑΤΑ

Το κείμενο που ακολουθεί θα μπορούσε να είναι η συνέχεια ενός παλαιότερου που διαπραγματευόταν τη σχέση της παραδοσιακής χαρακτικής με τις ψηφιακές εκτυπώσεις. Στο παρόν θα ερευνήσουμε την σχέση , που κατά τη γνώμη μου υπάρχει, μεταξύ της φωτογραφίας και των εικαστικών τυπωμάτων που είναι αντικείμενο έρευνας ενός εργαστηρίου χαρακτικής .
Ο εικαστικός χάρτης , με την έννοια του κώδικα, σήμερα παρουσιάζεται με μία πολυμορφία γεμάτη πλούτο. Αυτός ο πλούτος μας επιτρέπει να κινούμαστε χωρίς αγκυλώσεις σε πεδία που ήταν αποκλειστικότητες συγκεκριμένων δράσεων που ήταν απόρροια και συγκεκριμένων σκέψεων αλλά και τεχνικών. Έτσι, φτάσαμε στην αποδοχή της χρήσης εικαστικών εννοιών σε τέχνες που κάποια χρόνια πριν ήταν απόλυτα διακριτές και ταυτόχρονα περιχαρακωμένες σε περιοχές που διαχειρίζονταν αποκλειστικά τα δικά τους μορφοπλαστικά ιδιώματα. Ένα παράδειγμα εύκολο στην κατανόησή του είναι τα λεγόμενα «περιβάλλοντα», οι σχέσεις τους με το χώρο των τριών διατάσεων και η σχέση τους με τη γλυπτική που μέχρι πρότινος ήταν ο αποκλειστικός διαχειριστής τους. Σήμερα, λοιπόν, οι δημιουργικές επικαλύψεις εικαστικής σκέψης και δράσης είναι απόλυτα θεμιτές και αναγκαίες ώστε να μπορούμε να εκφραζόμαστε ελεύθερα.
Το Κέντρο Χαρακτικής του Δήμου Νεάπολης έχει ξεκάθαρη θέση απέναντι σε αυτά τα ζητήματα και κάθε χρόνο παρουσιάζει μία έκθεση ψηφιακών εικαστικών τυπωμάτων με τίτλο «Προσοχή Ψηφιακές Εκτυπώσεις». Η φωτογραφία ήταν απόλυτα συνδεδεμένη με την έκφραση ορισμένων από τους καλλιτέχνες. Έτσι, οι τεχνικές της φωτογραφίας συναντούν τις τεχνικές της χαρακτικής (φωτοχαρακτική), αλλά και την ψηφιακή εκτύπωση. Πέρα όμως από την συνάφεια που προκύπτει από τις τεχνολογικές συγγένειες περισσότερο ενδιαφέρουσες είναι οι κοινές οπτικές που μπορούν να αφορούν στην αντίληψη του κόσμου μέσα από το «καδράρισμα» της σύνθεσης ενός ζωγράφου ή χαράκτη στο χαρτί και την τοποθέτηση ,εστίαση της σύνθεσης –θέματος από τον φωτογράφο στο φακό του. Πολλές φορές χρησιμοποιούμε την έκφραση λέγοντας: «στήνει τη σύνθεση του φωτογραφικά» ή ακόμα η «φωτογραφία αυτή έχει μια ζωγραφικότητα». Άρα οι συγγένειες δεν είναι μόνο τεχνικής υφής αλλά κυρίως αισθητικής. Είναι στη διάθεση των καλλιτεχνών και απολύτως θεμιτό να επιλέξουν το σημείο εκείνο που το έργο τους θα αποκτήσει ένα ξεκάθαρο χαρακτηρισμό ως έργο που εμπίπτει στα χαρακτηριστικά καταχώρησης σε μία τέχνη , ή θα αποκτήσει το ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ ενός άξιου εικαστικού έργου γενικότερα που εγκλωβίζει το βλέμμα και την ψυχή μας. Προσωπικά πιστεύω στην περιπέτεια της δημιουργικής επικάλυψης ή στα δάνεια τεχνικών με αλλότριους από τους ήδη γνωστούς σκοπούς. Η «νομιμότητα» αυτών των επικαλύψεων παρουσιάζεται και στα προγράμματα σπουδών των Σχολών Καλών Τεχνών αλλά και στα συνέδρια θεωρίας και πράξης που αφορούν τις εικαστικές τέχνες. Έτσι το παγκόσμιο συνέδριο χαρακτικής και τυπωμάτων ,IMPACT, προσθέτει στον τίτλο του τον όρο interdisciplinary που μεταφράζεται στα Ελληνικά ως «διακατευθυνσιακό» καθώς η χαρακτική και τα τυπώματα είναι μία από τις κατευθύνσεις των εικαστικών. 
Όσο για την παρούσα έκθεση φωτογραφίας με τίτλο «Βαλκανικές Εστιάσεις», αυτή μπορούμε να τη διαβάσουμε με δύο τρόπους: Εστιάζοντας το φακό μας προς τα Βαλκάνια ή εστιάζοντας προς τον κόσμο από τα Βαλκάνια. Ο κάθε καλλιτέχνης έχει βρει και ο κάθε θεατής θα βρει το δικό του σημείο εστίασης και αντίληψης του θέματος.
Ξενής Σαχίνης
Αν. Καθ. Χαρακτικής
Καλ. Διευθυντής του Κέντρου Χαρακτικής

Σύντομα βιογραφικά των φωτογράφων


BRANIMIR KARANOVIC
Γεννήθηκε στο Βελιγράδι το 1950. Σπούδασε στη Σχολή Καλών Τεχνών 
του Βελιγραδίου και συνέχισε στην ίδια Σχολή τις μεταπτυχιακές του
σπουδές στη Χαρακτική. Από το 1978 και μέχρι το 1997 ήταν καθηγητής στη
Σχολή Καλών του Νόβι Σάντ και το 1999 εξελέγη καθηγητής στη Σχολή Καλών
Τεχνών του Βελιγραδίου όπου διδάσκει Φωτογραφία. Παρουσιάζει έργα του σε 
ατομικές και ομαδικές εκθέσεις από το 1976. Έχει αποσπάσει πολλά βραβεία 
τόσο στη χώρα του όσο και στο εξωτερικό.

TIJANA RANCIC
Γεννήθηκε στο Βελιγράδι το 1978. Πήγε στο Σχολείο Βιομηχανικού Design, απ΄
όπου και την επέλεξαν για να φοιτήσει στη Σχολή Εφαρμοσμένων Τεχνών του
Πανεπιστημίου Καλών Τεχνών Βελιγραδίου. Συνέχισε με μεταπτυχιακές σπουδές 
στη Φωτογραφία. Παρακολούθησε πρόγραμμα ειδίκευσης στο εργαστήριο Χαρακτικής
στη Σχολή Καλών Τεχνών του Α.Π.θ. με υπεύθυνο τον αν. καθηγητή κ. Ξενή 
Σαχίνη. Έχει πάρει μέρος σε ομαδικές εκθέσεις στο Βελιγράδι, στο Βουκουρέστι
και στη Θεσσαλονίκη

BRANISLAV STANKOVIC
Σπούδασε φιλοσοφία στο Πανεπιστήμιο του Βελιγραδίου και Εφαρμοσμένες Τέχνες
στο Πανεπιστήμιο Καλών Τεχνών του Βελιγραδίου. Εργάζεται στο χώρο της 
διαφήμισης και έχει βραβευθεί για πολλές του εργασίες. Έργα του έχει 
παρουσιάσει σε ομαδικές εκθέσεις.


ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΑΡΚΑΤΣΕΛΗΣ
Γεννήθηκε στο Παλαιό Φάληρο Αττικής.
Έχει παρουσιάσει τη χαρακτική και ζωγραφική του εργασία σε 11 ατομικές και πάνω από 50 ομαδικές εκθέσεις σε Ελλάδα και εξωτερικό. Ομοίως τη φωτογραφική του σε 26 ατομικές και πάνω από 100 ομαδικές, σε διάφορους χώρους και σε πολλά διεθνή φωτογραφικά φεστιβάλ και μπιενάλε.
Εκδόθηκαν διάφορα έντυπα με κείμενα και φωτογραφίες του.
Διετέλεσε Μέλος της Συμβουλευτικής Επιτροπής του Μουσείου Φωτογραφίας της Θεσσαλονίκης.
Μεταξύ άλλων το 1984 ιδρύει τη Φωτογραφική Ομάδα Τριανδρίας, γνωστή σε όλους σα Φωτογραφικό Κέντρο Θεσσαλονίκης και είναι Πρόεδρος της Καλλιτεχνικής του Επιτροπής.
Μέλος διάφορων δραστήριων καλλιτεχνικών ομάδων, εργάζεται για τη διάδραση των τεχνών.
Τον απασχολεί τόσο η παραδοσιακή αντίληψη για τη φωτογραφία, όσο και το ταξίδι της πέραν των ορίων.

ΘANAΣHΣ PAΠTHΣ 
Γεννήθηκε το 1962 και ζει στη Θεσσαλονίκη. Σπούδασε Νομικά στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο. Με τη φωτογραφία ασχολείται τα τελευταία δώδεκα χρόνια. 
Έχει κάνει δέκα ατομικές εκθέσεις και έχει πάρει μέρος σε πολλές ομαδικές, στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Έχει επιμεληθεί εκθέσεις άλλων φωτογράφων.
Φωτογραφίες, μεταφράσεις, διηγήματα και άρθρα του για την σύγχρονη τέχνη έχουν δημοσιευτεί σε διάφορα περιοδικά.
Είναι μέλος της καλλιτεχνικής επιτροπής του Φωτογραφικού Κέντρου Θεσσαλονίκης.

Μέρες και ώρες λειτουργίας της έκθεσης «Βαλκανικές εστιάσεις»
Διάρκεια έκθεσης έως Σάββατο 15 Σεπτεμβρίου.
Δευτέρα έως Παρασκευή : 11.00 – 14.00 & 18.00 – 21.00
Σάββατο : 11. 00– 14.00
ΧΟΡΗΓΟΙ: ΤΡΑΠΕΖΑ ΠΕΙΡΑΙΩΣ, KOSMOTE, OΠΑΠ.

Πρόσβαση με λεωφορεία Ο.Α.Σ.Θ.
25 Νεάπολη, 27 Σταυρούπολη, 29 Πολίχνη, 35 Μετέωρα, 38 Ευκαρπία,
56 Ωραιόκαστρο. Στάση Αγία Παρασκευή.

Πληροφορίες : Ξενής Σαχίνης, Καλλιτεχνικός διευθυντής του Κέντρου Χαρακτικής «ΗΛΙΟΣ», τηλ. 6974 916 449.


Δύο σχολές σύγχρονης φωτογραφίας, που αναπτύσσουν μακρόχρονη συνεργασία, η Σχολή Φωτογραφίας του Πανεπιστημίου του Βελιγραδίου και το Φωτογραφικό Κέντρο Θεσσαλονίκης συναντώνται στην ομαδική έκθεση «Βαλκανικές Εστιάσεις» που φιλοξενείται στο Πολιτιστικό Κέντρο ΗΛΙΟΣ - Εργαστήρι Τέχνης, στο Δήμο Νεάπολης.

Στην έκθεση παίρνουν μέρος οι Βασίλης Καρκατσέλης και Θανάσης Ράπτης από την Ελλάδα και οι Μπράνιμιρ Καράνοβιτς, Τίγιανα Ράντσιτς και Μπράνισλαβ Στάνκοβιτς από τη Σερβία, καλλιτέχνες με σημαντικό έργο και συμμετοχές σε εκθέσεις στη χώρα τους και στο εξωτερικό.

Οι δύο δάσκαλοι, Βασίλης Καρκατσέλης και Μπράνιμιρ Καράνοβιτς μαζί με τους μαθητές τους εκθέτουν τα έργα τους και προκαλούν μία κοινή συζήτηση για το τι είναι η σύγχρονη φωτογραφία σήμερα, τι «φωτογραφίζει» η φωτογραφία κ.ά.

Από την έκθεση, θεωρητικά απουσιάζουν οι κλασικές ωραίες φωτογραφίες, τα καταπληκτικά δειλινά, τα υπέροχα άνθη. Η φωτογράφος, Τίγιανα Ράντσιτς φτιάχνει το πορτρέτο της Θεσσαλονίκης από τις πολυκατοικίες, που συσσωρεύονται η μία πάνω στην άλλη. Οι πολυκατοικίες - κουτιά ήταν το πιο ελκυστικό στοιχείο για εκείνη, όταν ήρθε για πρώτη φορά στην πόλη. O Μπράνισλαβ Στάνκοβιτς φωτογραφίζει ένα πάρκινγκ του Βελιγραδίου απεικονίζοντας διαφορετικές φάσεις και τα χρώματα που αλλάζουν με την εναλλαγή μέρας - νύχτας. Οι τοίχοι της Θεσσαλονίκης, η φθορά και η επαναχρησιμοποίησή τους, το πώς οι νέοι και οι διάφορες ομάδες δουλεύουν τους τοίχους σαν ελεύθερες εφημερίδες είναι το θέμα των φωτογραφιών του Βασίλη Καρακατσέλη. Ο Αθανάσιος Ράπτης κάνει προσπάθεια να προβάλει το παλιό και το καινούριο, χρησιμοποιεί φιλμ από κινηματογραφικές ταινίες και πάνω στο φιλμ απεικονίζει στην πραγματικότητα ερωτικές σκηνές.

Η Τίγιανα Ράντσιτς, παρακολούθησε για ένα χρόνο πρόγραμμα εξειδίκευσης στο εργαστήριο Χαρακτικής στη Σχολή Καλών Τεχνών του ΑΠΘ και έχει πάρει μέρος σε ομαδικές εκθέσεις στο Βελιγράδι, το Βουκουρέστι και στη Θεσσαλονίκη.

Ο Μπράνισλαβ Στάνκοβιτς, ο οποίος εργάζεται στο χώρο της διαφήμισης και συμμετείχε σε εκθέσεις στην Αθήνα και στο Βελιγράδι τονίζει ότι τον ενδιαφέρει η σύνθεση και οι σχέσεις του σκοτεινού και φωτεινού.

Κοινά στοιχεία των έργων τους, όπως δήλωσε στο ΑΠΕ - ΜΠΕ η Τίγιανα Ράντσιτς είναι ότι οι φωτογραφίες τους απεικονίζουν τον αστικό τρόπο ζωής.

Πολύ σημαντική χαρακτήρισε τη συνεργασία των σχολών Ελλάδας και Σερβίας, ο Βασίλης Καρκατσέλης, ο οποίος ίδρυσε το 1984 τη Φωτογραφική Ομάδα Τριανδρίας, γνωστή σήμερα σα Φωτογραφικό Κέντρο Θεσσαλονίκης.

Όπως τόνισε σε δηλώσεις του στο ΑΠΕ – ΜΠΕ, πριν από μία 20ετία η Γιουγκοσλαβία ήταν πολύ πιο μπροστά από τη Ελλάδα στη σύγχρονη φωτογραφία και αποτελούσε φάρο, για τους Έλληνες εκπροσώπους της καλλιτεχνικής φωτογραφίας. Τα προγράμματα σπουδών των πανεπιστημίων της που διδάσκανε τη φωτογραφία σαν μία των εικαστικών τεχνών, υπέβαλαν οι Έλληνες φωτογράφοι στο Υπουργείο Παιδείας, για να διεκδικίσουν τη δημιουργία κατεύθυνσης στην ΑΣΚΤ της Αθήνας, για να πετύχουν την ίδρυση Ανωτάτης Σχολής Καλλών Τεχνών στη Θεσσαλονίκη, που διαφέροντας από την Αθήνα, θα έδινε πτυχίο και για τη φωτογραφία.

Ο κ. Καρκατσέλης σημείωσε ότι μέχρι σήμερα στη χώρα μας σε καμία σχολή δεν διδάσκεται η φωτογραφία σαν τέχνη, ότι υπάρχουν τα ΤΕΙ Φωτογραφίας, αλλά εκεί διδάσκεται η εφαρμοσμένη μορφή φωτογραφίας.

«Συνεπώς, το να συνεχίζουμε αυτή τη συνεργασία, να μπορούν οι μεταπτυχιακοί της Σχολής Καλών ή ζωγράφοι να πάνε στη Σερβία να διδαχθούν φωτογραφία ή να έρχονται καλλιτέχνες από τη Σερβία εδώ είναι πολύ σημαντικό», είπε. 
«Η Σερβία είχε από παλιά, πριν από τον Τίτο, κάτι από τον μοντερνισμό της δύσης, κάτι από τη γραφιστική πρωτοπορία, κάτι από τη ρώσικη δυναμική στη φόρμα και το περιεχόμενο, κάτι από την αυστηρή πολωνέζικη και τσέχικη διδασκαλία περί αρτιότητας στη φωτογραφία. Τώρα, που και στην Ελλάδα, έχουμε μία σύγχρονη σκηνή φωτογραφίας, μία φωτογραφία ισοδύναμη με κάποιες Ευρωπαϊκές, μπορούν και εκείνοι να παίρνουν στοιχεία από εμάς. Και καθώς και εμείς εξακολουθούμε να εισπράττουμε από εκείνους, μπορούμε και λειτουργούμε ως παράλληλος πόλος της δυτικής φωτογραφίας και της φωτογραφίας της κεντρικής Ευρώπης», ανέφερε.

Το Φωτογραφικό Κέντρο Θεσσαλονίκης έχει συνεργαστεί με καλλιτέχνες από πολλές χώρες των Βαλκανίων, σε ατομικό και συλλογικό επίπεδο, όπως από Τουρκία, Βουλγαρία, ΠΓΔΜ, Αλβανία, Βοσνία Ερζεγοβίνη και Ρουμανία, στο πλαίσιο και του προγράμματος «Όψεις της Βαλκανικής Φωτογραφίας».

Απόσπασμα από δημοσίευση του Αθηναϊκού Πρακτορείου Ειδήσεων