6 - 30/5 Γκαλερί "Artis Causa" Μετα- Θέσις Ι , επιμέλεια Μαρία Κενανίδου. Στα πλαίσια της Photobiennale 2010

Facebook Twitter Google+

Η Γκαλερί Artis Causa συμμετέχει στη 2η Photobiennale του Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης που εφέτος έχει τον γενικό τίτλο: ΤΟΠΟΣ, με την ομαδική έκθεση φωτογραφίας που έχει τίτλο: META- THESIS Ι,
σε επιμέλεια της Ιστορικού της Τέχνης Μαρίας Κενανίδου.

Διοργάνωση και παραγωγή: Φωτογραφικό Kέντρο Θεσσαλονίκης

Στην έκθεση συμμετέχουν οι καλλιτέχνες δημιουργοί: 
Alek Lindus (FR), Καρκατσέλης Βασίλης (GR), Diane Katsiafikas (US) καί με Video ο 
Δαγτζίδης Σταύρος (GR).


Γκαλερί Artis Causa (Μητροπόλεως 97 - Θεσσαλονίκη)


Για την έκθεση η επιμελήτρια έγραψε:
META - THESIS Ι
Μέσα στην Ηρακλείτεια ροή των πάντων, η διαφραγματική σύλληψη ενός σημείου του τόπου μες το χρόνο συνεχούς εξέλιξης και μεταβολής του, το μεταθέτει: γεωγραφικά, χρονικά, πολιτικά, θρησκευτικά, φιλοσοφικά, ιστορικά, ανθρωπολογικά, ψυχολογικά, συνειδησιακά, αισθητικά, ηθικά, φαντασιακά, ποιητικά, κοινωνικά, πολιτιστικά, υπαρξιακά ...

Η μετάθεση αυτή ενέχει την εντασιακή σχέση τόπου και χρόνου αμεσότερα από οποιαδήποτε μορφή τέχνης όσον αφορά την γενεσιουργό πράξη, την πρόσληψη του έργου αλλά και την ανάγνωση του ζωτικού εναύσματος και την ερμηνευτική υπόθεση του αποτελέσματος αποτύπωσής του. Ο τόπος στο χρόνο και ο χρόνος στον τόπο.

Ο φωτογράφος επιλέγει ένα σημείο εξέλιξης ενός τόπου και το μεταθέτει προσδίδοντάς του παραβατικά λίγο χρόνο επιπλέον μέσω της αποτύπωσης. Δηλαδή επιβάλλοντάς το να υπάρχει μέσω νοητικής διεργασίας αναγνώρισης ταύτισης, αισθητηριακής ψηλάφησης, νοητικής ανακατασκευής.

Ένας τόπος που ο φωτογράφος μέσα από μία διαδικασία αποκλεισμού και αποσιώπησης του όλου, τον επιλέγει, τον ανακαλύπτει και μας τον αποκαλύπτει χωρίς να ταυτοποιείται αυτονόητα. Τόπος που υποδηλώνει την παρουσία ή την απουσία. Τόπος ως πεδίο ύπαρξης, που ο φωτογράφος επιβάλει, υπονοεί.

Εισχωρώντας στο πραγματικό και συνειδησιακό μας περιβάλλον με πολυσήμαντες αναγνώσεις, με εμφανείς ή αφανείς αποφύσεις, προσδιορίζουν και προσδιορίζονται, προτείνοντας την ανανέωση και ωρίμανση της έννοιας του τόπου μέσα από την φωτογραφική μετάθεση.

Η καλλιτεχνική πρόθεση, μέσω της φωτομηχανικής, φυλακίζει τον Τόπο έρμαιο της απόσπασής του από το χρόνο σαν τομή, μετάθεση της στιγμής αποτύπωσης, καταργώντας τον ως εντοπιότητα, μεταθέτει τα όρια προς την σύγκληση ορατού και αόρατου, εικόνας και Λόγου.

Μαρία Κενανίδου


Οι εκθέσεις που παρουσιάζονται κατά τη διάρκεια του Φεστιβάλ σχετίζονται με διαφορετικές προσεγγίσεις της έννοιας του τόπου:

Ο τόπος ως περιοχή. 
Σε πρώτο επίπεδο οι εκθέσεις αυτές πραγματεύονται την απεικόνιση περιοχών. Μέσα από ταξίδια, έρευνα και συνεχή παρατήρηση, οι δημιουργοί μάς παρουσιάζουν τόπους που ενέχουν ιδιαίτερο γεωγραφικό, ιστορικό ή και προσωπικό ενδιαφέρον. 
Σε δεύτερο επίπεδο αντιλαμβανόμαστε πως οι περιοχές που παρουσιάζονται υπερβαίνουν την αφήγηση μιας περιγραφής και θέτουν δύο καίρια ζητήματα: α) των ορίων και β) της ανα - δημιουργίας του τόπου μέσα από το βλέμμα του δημιουργού. Ο τρόπος που επιλέγονται τα όρια σε κάθε εικόνα, αλλά και σε όλο το σώμα του έργου γενικότερα, καθορίζει από μόνος του την περιοχή του δημιουργού, ενώ η επιλογή του περιεχομένου όπως και της σύνθεσης κάθε μίας εικόνας ξεχωριστά διαμορφώνουν το τοπίο του κάθε τόπου. 
Ο τόπος είναι απλώς η πρόφαση για να έρθουν στο προσκήνιο ζητήματα, κοινωνικά, πολιτικά ή και υπαρξιακά. Οι συντεταγμένες ορίζονται αποκλειστικά από τον δημιουργό, παρόλο που μπορεί να έχουν προβολή και στον πραγματικό κόσμο και τόπο. 
Σε αυτές τις εκθέσεις γινόμαστε κοινωνοί του μικρόκοσμου του κάθε δημιουργού, ή τουλάχιστον του μικρόκοσμου όπου επέλεξε να κατοικήσει ή να αναδείξει σε μία συγκεκριμένη περίοδο της ζωής του.

Βαγγέλης Ιωακειμίδης
Καλλιτεχνικός Διευθυντής του ΜΦΘ

Η ώρα της φωτογραφίας έφτασε! Η PhotoBiennale 2010 με κεντρικό θέμα τον Τόπο έχει ξεκινήσει μετατρέποντας τη Θεσσαλονίκη και άλλες πόλεις της Ελλάδας σε έναν πραγματικό Τόπο συνάντησης, διαλόγου, επικοινωνίας γεμάτο εικόνες από δημιουργούς όλου του κόσμου. 
Η PhotoBiennale 2010 / 21η Διεθνής Φωτογραφική Συνάντηση διοργανώνεται από το Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης τον Απρίλιο-Σεπτέμβριο 2010 (1ο μέρος: Απρίλιος - Μάιος, 2ο μέρος: Ιούνιος - Σεπτέμβριος) με κεντρικό θέμα τον Τόπο. Πρόκειται για το δεύτερο μέρος της θεματικής τριλογίας η οποία ξεκίνησε το 2008 με θέμα τον Χρόνο(PhotoBiennale 2008) και θα συνεχιστεί και το 2012 με θέμα τον Λόγο. Μετά το μεγάλο αφιέρωμα στο Χρόνο, που διοργάνωσε το ΜΦΘ στη PhotoBiennale 2008, φέτος προσεγγίζει το θέμα του Τόπου μέσα από τέσσερις διαφορετικές προσεγγίσεις: α) Ο Τόπος ως περιοχή, β) ο Τόπος ως εγγενές μέρος της ιστορίας, γ) ο Τόπος ως αποτέλεσμα κατασκευής και δ) ο Τόπος ως ο μικρόκοσμος του δημιουργού.
Η διεθνής διοργάνωση περιλαμβάνει εκθέσεις που παρουσιάζονται σε μουσεία, γκαλερί και άλλους εκθεσιακούς χώρους σε όλη τη Θεσσαλονίκη, αλλά και σε άλλες πόλεις της Ελλάδας, σε συνεργασία με δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς, καθώς και παράλληλες δράσεις και εκδηλώσεις. 
H PhotoBiennale χαρτογραφείται στα ευρωπαϊκά φεστιβάλ φωτογραφίας μεταξύ του Fotografia της Ρώμης, της International Photo biennale της Μόσχας και της PhotoEspana της Μαδρίτης.

Το Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, το μοναδικό κρατικό μουσείο για τη φωτογραφία στην Ελλάδα, θεσμοθετήθηκε το 1997. Το Δεκέμβριο του 2001 το Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης στεγάστηκε στον πρώτο όροφο της Αποθήκης A στο Λιμάνι Θεσσαλονίκης. Στο πλαίσιο της αποστολής του στοχεύει σε δράσεις τοπικής, εθνικής και διεθνούς εμβέλειας. Τη διεύθυνση του Μουσείου έχει αναλάβει από το 2005 ο Βαγγέλης Ιωακειμίδης.