4 - 11/9 2η Παγκόσμια Συνάντηση Φωτογραφικών Κέντρων στο Mexico City, με τίτλο: " ΜΕΛΛΟΝ ΠΑΡΟΝ - Η εικόνα στον 21ο αιώνα " στα πλαίσια του φωτογραφικού φεστιβάλ Fotoseptiembre, που διοργανώνει το Centro de la Imagen της Πόλης του Μεξικού.

Facebook Twitter Google+

2o ENCUENTRO INTERNATIONAL DE CENTROS DE FOTOGRAFIA

 

Έγινε με επιτυχία η 2η Παγκόσμια Συνάντηση Φωτογραφικών Κέντρων από τις 4 έως τις 11 Σεπτεμβρίου του 2011, στο Mexico City, του Μεξικού. Η συνάντηση είχε τίτλο:

" ΜΕΛΛΟΝ ΠΑΡΟΝ - Η εικόνα στον 21ο αιώνα "

και έγινε στα πλαίσια του φωτογραφικού φεστιβάλ Fotoseptiembre, που διοργανώνει το Centro de la Imagen της Πόλης του Μεξικού. Το Φωτογραφικό Κέντρο Θεσσαλονίκης ήταν και πάλι παρόν. Το εκπροσώπησαν οι Θανάσης Ράπτης και Σταύρος Δαγτζίδης.


Σε στρογγυλά τραπέζια συζητήθηκαν θέματα που αφορούν στη φωτογραφική εκπαίδευση, τα φωτογραφικά αρχεία και την επέκταση της λειτουργίας του δικτύου συνεργασίας των Φωτογραφικών Κέντρων. Πέραν των κλειστών ή δημόσιων συζητήσεων του δικτύου, έγιναν επισκέψεις σε εκθέσεις, (μία από αυτές ήταν και μεγάλη υπαίθρια σε κεντρική πλατεία με αντιπροσωπευτικά έργα φωτογραφίας που προωθεί το κάθε φωτογραφικό κέντρο), επισκέψεις και συζητήσεις σε μουσεία και φυσικά σε διάφορα φωτογραφικά αρχεία. Υπέρτατος σκοπός να καλλιεργηθούν οι συνεργασίες, οι ανταλλαγές και ο απευθείας διάλογος μεταξύ των συμμετεχόντων. Ξοδεύτηκε πολύς χρόνος και δόθηκε μεγάλη προτεραιότητα στην σύσφιξη των σχέσεων μεταξύ των μελών και στην από κοινού διοργάνωση φωτογραφικών δράσεων και την ανταλλαγή / περιοδεία αυτών.
 

Παραθέτουμε παρακάτω ένα μικρό απόσπασμα από την βασική πρωτογενή περιληπτική εισήγηση του Φωτογραφικού Κέντρου Θεσσαλονίκης


Για τον τρόπο που δουλεύουμε και τα οικονομικά μας.
Το μοντέλο, στην Ελλάδα, όπου όλα κινούνται με το δημόσιο χρήμα ξεπεράστηκε, ίσως και να τελείωσε, παρά το γεγονός ότι η συνεισφορά του κράτους θα είναι πάντα αναντικατάστατη. Το χρήμα για τον πολιτισμό μειώνεται παγκοσμίως.
Low Budget είναι και το πρόγραμμά μας (σαν φορέα), προσαρμοσμένο στις συνθήκες.
Εμεις (το ΦΚΘ), βλέποντας αυτό που ερχότανε (την οικονομική κρίση), εδώ και τρία χρόνια, πετάξαμε εξ ιδεολογίας ή ανάγκης από πάνω μας όλα τα περιττά. 
Προσπαθήσαμε και προσπαθούμε, συνεχώς, να περιορίζουμε τα λειτουργικά και άλλα εξωκαλλιτεχνικά έξοδα υπέρ των εκθέσεων και των δράσεων. 
Μία από τις πιο σοβαρές μας αποφάσεις μας, ήταν το να σταματήσουμε να διατηρούμε, πάση θυσία, δικό μας εκθεσιακό χώρο, καταναλώνοντας τις μικρές χορηγίες μας για τα λειτουργικά του έξοδα. Η έλλειψη εκθεσιακής έδρας μας βοήθησε να διασπείρουμε τις παραγωγές μας σε όλους τους διαθέσιμους χώρους της πόλης και να μην κλείσουμε την φωτογραφία της πόλης μας σε ένα γκέτο. “Παίζουμε” παντού, (Μουσεία, γκαλερί, ξένα Ινστιτούτα, μπαρ, δρόμοι, χώροι εργασίας) με πολλές και διαφορετικές μορφές και μέσα. Διευρύναμε από χρόνια την ιδέα του τι μπορεί να είναι, τι μπορεί να φωτογραφίζει, και πως επιτρέπεται να εκφράζεται η φωτογραφία σήμερα. Έχουμε εντάξει, από καιρό, στις δραστηριότητές μας το φωτόδραμα, τα πολύτεχνα, την πολυμορφική και την κινούμενη εικόνα (προβολές, βίντεο αρτ, διαδραστικά, ντοκιμαντέρ, ταινίες φιξιόν).
Εκθέτουμε παραδοσιακά την φωτογραφία σε γκαλερί, μουσεία και λοιπούς παραδοσιακούς εκθεσιακούς χώρους, αλλά ταυτόχρονα προωθούμε δράσεις και εκθέσεις παντού αλλού όπου ζει ο συνάνθρωπος και πιθανός συνομιλητής της τέχνης μας, όπως, σε μπαρ, φεστιβάλ, εργοστάσια, βιτρίνες, πεζοδρόμια, υπαίθριους χώρους κλπ. Οι εκθέσεις μας αυτές προκύπτουν είτε από δικές μας ανάγκες, είτε από πρόσκληση τρίτων, σαν συμμετοχή σε εκδηλώσεις που διοργανώνουν άλλοι.
Στην Ελλάδα, όπως και αλλού στον πλανήτη, μόλις σταμάτησε να ρέει το δημόσιο χρήμα, δόθηκε χώρος και ξεπήδησαν νέοι άνθρωποι με νέες ιδέες. Από αυτούς επήλθε η ποθούμενη αναγέννηση σε σινεμά, θέατρο, εικαστικά, μουσική και φυσικά τη φωτογραφία. Πολλοί από αυτούς είναι φίλοι και μέλη μας με αποτέλεσμα, ένας τέτοιος παλαιών δομών μηχανισμός, σαν το Φωτογραφικό μας Κέντρο, να συμβαδίζει συνεχώς με το καινούργιο, το ερχόμενο, το μη διατυπωμένο.

Στην υλοποίηση αυτού του θεσμικού και εξωθεσμικού μας προγράμματος, συμβάλλουν πολλοί μικροί χορηγοί και συνεργαζόμενοι φορείς, από σημαντικούς έως ελάχιστους, πάντα στη βάση της ειλικρινούς συνεργασίας.

 

Για τις κοινές παραγωγές.


Μας ενδιαφέρει πολύ ο διάλογος των Ελλήνων καλλιτεχνών με τους συναδέλφους τους της διεθνούς σκηνής. 
Μας ενδιαφέρει η ενημέρωση και η ανταλλαγή απόψεων και ιδεών.
Ως εκ τούτου, μας απασχολεί και μας ενδιαφέρει πολύ η διακίνηση έτοιμων μικτών διεθνών παραγωγών, με τη συμμετοχή και Ελλήνων δημιουργών σε αυτές, είτε τις ετοίμασε ο φορέας μας, είτε κάποιος συνεργαζόμενος από το δίκτυο. 
Και για την πρώτη περίπτωση και για την δεύτερη, προτείνουμε ελεγχόμενη τοπική (εκεί όπου η έκθεση) εκτύπωση αρχείων σε χαρτιά , χωρίς επικολλήσεις, πλαίσια κλπ ( Φυσικά με έκθεση ανυπόγραφων έργων.) H τοπική εκτύπωση μπορεί να γίνεται είτε για τις ανάγκες μίας μόνον παραγωγής (άρα σε διαστάσεις ή υλικά επιλογής του φορέα που διοργανώνει την έκθεση) είτε για τις ανάγκες μίας περιοδεύουσας έκθεσης. Για την περίπτωση συμπαραγωγών (για περιοδεύουσα έκθεση), οι εκτυπώσεις γίνονται σε σταθερές ή δοσμένες από τα πριν διαστάσεις, (προαποφασισμένες από τους φορείς του δικτύου μας που συμμετέχουν στο project), ώστε ο κάθε φορέας, όταν φτάνει σε αυτόν το υλικό της έκθεσης, να χρησιμοποιεί τα πλαίσια που επιθυμεί και έχει.
Για την άδεια χρήσης των έργων, για κάλυψη πνευματικών δικαιωμάτων και προβλημάτων αγοράς προτείνουμε την βιντεοσκοπημένη διαδικασία καταστροφής των εκτυπώσεων μετά το πέρας της έκθεσης ή της περιοδείας της, αν το επιθυμεί ο φωτογράφος ή η γκαλερί που τον αντιπροσωπεύει.
Δηλαδή, προτείνουμε ως λύση αυτό που καθιερώσαμε: Διακίνηση έργων δίχως πλαίσια, με την μορφή τυλιγμένων φωτογραφιών σε ρολό, έτοιμες, γιατί όχι, και για τοποθέτηση με 4 καρφάκια απευθείας στον τοίχο.
Οποιαδήποτε άλλη πολύπλοκη παρουσίαση απαιτεί μεγάλα κονδύλια για κορνίζες, την κατασκευή κιβωτίων, μεταφορά, τελωνιακά έξοδα, ασφάλιστρα, μακροχρόνια αποθήκευση κτλ. κάτι που κάνει πολύ δύσκολη την απόσβεση του αρχικού κόστους παραγωγής.

 

Προσκλήσεις δημιουργών στις διεθνείς μας παραγωγές.


Ο τρόπος με τον οποίο στήνουμε τις διεθνείς μας παραγωγές, είναι 
1 πρόσκληση προς τα μέλη των δικτύων στα οποία συμμετέχουμε, για να μας προτείνουν αυτά έναν δικό τους καλλιτέχνη που να ταιριάζει στην έκθεσή μας, και 
2 πρόσκληση απ' ευθείας σε καλλιτέχνες που γνωρίζουμε και παρακολουθούμε το έργο τους. Έτσι διατηρούμε και τις μεταξύ μας συνεργασίες και δεν αποκλείουμε τους καλλιτέχνες που ενδεχομένως είναι εκτός των δικτύων της χώρας τους. Πιστεύουμε ότι έτσι υπάρχει μεγαλύτερη πολυφωνία στις εκθέσεις μας και εξασφαλίζουμε την καταστατική μας βοήθεια προς το μη ακόμη επίσημο.


 

 

Συμφωνήθηκε η επόμενη (3η) συνάντηση να γίνει στη Lima του Peru, από τις 17 έως τις 25 Μαρτίου του 2014, στα πλαίσια της Biennale FotoLima που διοργανώνει το εκεί φωτογραφικό κέντρο, παλιός γνώριμος και συνεργάτης του ΦΚΘ. Το θέμα της συνάντησης, αν και συζητήθηκε αρκετά στο Μεξικό, θα οριστικοποιηθεί σε κατοπινό χρόνο. Επί του θέματος και παράλληλα της συνάντησης, θα οργανωθεί μεγάλη κοινή ομαδική έκθεση όπου όλα τα Φωτογραφικά Κέντρα – Μέλη θα προτείνουν τους επιλεγμένους καλλιτέχνες τους.

 

Συμμετείχαν εκτός των άλλων και εκπρόσωποι από:


- Instituto Moreira Salles-Area de Fotografia, Brasil
- FotoMuseo. Museo Nacional de la Fotografia, Colombia
- Fototeca de Cuba, Cuba
- Central European House of Photography, Slovaquia
- Centro Andaluz de la Fotografia, Espana
- The Open Museum of Photography, Israel
- Arab Image Foundation, Libano
- Centro de la Imagen, Mexico
- Centro de la Imagen, Peru
- Moscow House of Photography, Russia
- Bensusan Museum of Photography, Sudafrica
- Alasdair Foster, Cultural development consultant