3-21/9 Εγκατάσταση Φωτογραφιών, βίντεο και διαδραστικό happening διαρκείας με τον τίτλο: Συνευρέσεις II, στον Εκθεσιακό χώρο του Δήμου Νεάπολης / Συκεών. Στο πλαίσιο των εκδηλώσεων του θεσμού ΒΑΛΚΑΝΙΚΗ ΠΛΑΤΕΙΑ 2012 και του Aspects of Balkan Photography

Facebook Twitter Google+

Στο πλαίσιο των εκδηλώσεων "Aspects of Balkan Photography. Νέα διαδρομή σε καιρούς κρίσης, Θεσσαλονίκη 2012”,

στον κάτω όροφο της Αίθουσας Τέχνης του Δήμου Νεάπολης / Συκεών (Δημαρχείο, Ελ. Βενιζέλου 125), και στο πλαίσιο των εκδηλώσεων, που διοργανώνει ο Δήμος με τίτλο "Βαλκανική Πλατεία 2012",

το Φωτογραφικό Κέντρο Θεσσαλονίκης αποπειράται την
διαδραστική εγκατάσταση του Βασίλη Καρκατσέλη παράλληλα με την προβολή βίντεο σε πολλαπλές οθόνες από τους Habib Bolat (TR), και .-_-. (TR), με τίτλο: "Συνευρέσεις II".

Διάρκεια έως 9 Σεπτεμβρίου.
Ώρες λειτουργίας: 10,00 – 13,00 και 18,00 – 21,00
Επιμέλεια: Σταύρος Δαγτζίδης
 

Δυο λόγια για τα βίντεο
Δύο ομάδες Τούρκων φοιτητών με τις ταινίες τους επαναδιαπραγματεύονται τη σχέσεις της νέας γενιάς με την τέχνη του παρελθόντος. Και οι δυο έχουν το ίδιο κοινό θέμα / πρότυπο στις ταινίες τους. Την περίφημη ταινία του Σεργκέι Αϊζενστάιν ΘΩΡΗΚΤΟ ΠΟΤΕΜΚΙΝ, μια ταινία που διδάσκουν σε όλες σχεδόν τις σχόλες κινηματογράφου του κόσμου, μια ταινία που με τον ένα ή άλλο βαθμό, ενσωματώνουν στο έργο τους όλοι οι κινηματογραφιστές. Αυτήν την ταινία σχολιάζουν, αυτήν την ταινία συμπληρώνουν, σε αυτήν προσθέτουν τα δικά τους νεωτεριστικά στοιχειά, σε αυτήν εμπλέκουν τους φίλους τους και την πραγματικότητα της σημερινής Τουρκίας. Η πρωτοτυπία του εγχειρήματος είναι ότι οι φοιτητές χρησιμοποιύν σαν "πρώτη ύλη" μια ταινία που λόγω παλαιότητας είναι ελεύθερη δικαιωμάτων, την επεξεργάζονται με λογισμικό που διατίθεται δωρεάν στο διαδίκτυο και διαθέτουν ελεύθερο το έργο τους στο διαδίκτυο σε όποιον θα ήθελε να το δει, να το διανείμει, να το προβάλει ή να το επεξεργαστεί περαιτέρω και μάλιστα με την άδεια copyleft που εγγυάται τις ίδιες ελευθερίες! (Ονομάζουν την εργασία τους "copyleft", κάνοντας λογοπαίγνιο με τον όρο "copyright").

Τα ενημερωτικά στοιχεία των δύο ταινιών έχουν ως εξής:

potemkin divided (re_potemkin habib bolat edit) (web)
.featured video edited by habib bolat using the free/open source content created for re_potemkin: a copyleft crowdsourcing free/open source project_ in web quality for online playback_
Size: 29MB
Duration: 7’46’’
Resolution: 512×383px
Bitrate: 519kbps
Sound: Stereo
.copyleft!_habib bolat, 2008 & .f.reep_, 2006


.re_potemkin vs potemkin (re_potemkin .-_-. edit) (web)
.featured video edited by .-_-.using the free/open source content created for re_potemkin: a copyleft crowdsourcing free/open source project and original film battleship potemkin by sergei eisentein_
Size: 197MB
Duration: 74’50’’
Resolution: 608×224px
Bitrate: 369kbps
Sound: Stereo Panned
.copyleft!_ .-_-., 2008 & .f.reep_, 2006

Δυο λόγια για την εγκατάσταση του Βασίλη Καρκατσέλη

Ο καλλιτέχνης γιορτάζει τα 25 χρονιά παραμονής του στην πόλη της Θεσσαλονίκης, με ένα έργο/εγκατάσταση, που περιέχει την ίδια την εορτάζουσα τα 100 χρονιά ένταξης της στο Ελληνικό κράτος πόλη, το έργο που αυτός παρήγαγε όλα αυτά τα χρόνια που φιλοξενήθηκε από αυτήν, τα ταξίδια που πραγματοποίησε με την ιδιότητα του μέλους αυτής της γεωγραφικής και καλλιτεχνικής κοινότητας, και φυσικά, τους φίλους και μαθητές που του ομόρφυναν αυτή την παραμονή

Ο ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΑΓΤΖΙΔΗΣ ΕΦΤΙΑΞΕ ΕΝΑ ΤΑΙΝΙΑΚΙ (ΤΟ ΠΑΡΑΚΑΤΩ)
ΟΠΟΥ ΜΠΟΡΕΙΤΕ ΝΑ ΔΕΙΤΕ ΤΗΝ ΠΟΡΕΙΑ ΚΑΙ ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΗΣ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ.
ΕΧΕΙ ΚΑΙ ΚΑΤΙ
ΑΠΟ ΤΟ ΜΠΛΑ - ΜΠΛΑ ΤΗΣ
(ΘΕΩΡΗΤΙΚΟ ΚΑΙ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΟ ΤΗΣ ΥΠΟΒΑΘΡΟ)
ΠΟΥ ΕΛΠΙΖΩ ΝΑ ΜΗΝ ΣΑΣ ΚΟΥΡΑΣΕΙ
(Η ΚΑΜΕΡΑ ΕΓΡΑΦΕ ΕΝΩ ΚΑΝΑΜΕ ΚΑΤΙ ΑΛΛΟ).
ΤΟΝ ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΠΟΥ ΤΑ ΚΑΤΕΓΡΑΨΕ.

http://www.youtube.com/watch?v=KqTUgUTrTEc&feature=relmfu

 

Η εγκατάσταση έχει δυο ξεχωριστούς χαρακτήρες.
Είναι έργο καρκινικό ως προς τις ημερομηνίες κατασκευής του και ολοκληρώνεται την ημέρα που τελειώνει η δημόσια παρουσία του. 
Αρχίζει εκεί που θα έπρεπε να είχε τελειώσει και τελειώνει τότε που θα έπρεπε να αρχίσει, κανονικά, η δημόσια παρουσίαση του, η επικοινωνία του με το κοινό. Το έργο κατασκευάζεται / ολοκληρώνεται επί τόπου, και τελειώνει μόνο με το κλείσιμο της έκθεσης, είναι ένα απόλυτα χειροπιαστό έργο που μέσα του μπορείς να χαθείς, να περιπλανηθείς, να ταξιδέψεις, αλλά και το ίδιο απόλυτα εφήμερο.
Το έργο άρχισε να στήνεται στο χώρο από τον εμπνευστή του Βασίλη Καρκατσέλη, τόσες ημέρες πριν από τα εγκαίνια, όσες θα διαρκέσει και η έκθεση του. Στα εγκαίνια παρουσιάζεται το έργο σαν η πλήρης πρόταση του ιδιόμορφου φωτογραφικού κόσμου του δημιουργού του. Τα εγκαίνια, σαν κομβική ημερομηνία, βρίσκονται ακριβώς στο μέσον της χρονικής διάρκειας ύπαρξης του έργου / εγκατάστασης. 
Την επομένη των εγκαινίων ο καλλιτέχνης καλεί στο χώρο τους φίλους του, συναδέλφους φωτογράφους και οποιονδήποτε από το κοινό του, είτε να φέρουν τις δικές τους φωτογραφίες και να τις εντάξουν στο έργο με τον τρόπο που αυτοί κρίνουν σκόπιμο (γιατί όχι και σε συνεργασία με τους λοιπούς παρευρισκόμενους), είτε να βοηθήσουν στην πλήρωση του χώρου της πόλης, χρησιμοποιώντας φωτογραφίες του καλλιτέχνη, που βρίσκονται έτοιμες και κατάλληλα προετοιμασμένες στο χώρο.
Ο ορίζοντας του Θερμαϊκού κυκλώνει τον τόπο, είναι κυρίαρχος και περιμένει. Ο καθένας μας είναι που πρέπει να τοποθετηθεί επάνω σε τέτοιες σταθερές (της φύσης), που πρέπει να τοποθετήσει το έργο του.

Οι "Συνευρέσεις" συνίστανται στη συνεύρεση πολλών διαφορετικών θεωρητικών ειδών φωτογραφίας στον ίδιο τοίχο, και με έντυπες φωτογραφίες καταχωρημένες σε καταλόγους (από προηγούμενες αντίστοιχες διοργανώσεις), και στη συνεύρεση φωτογραφίας και βίντεο. Οι "Συνευρέσεις" συνίστανται στη συνύπαρξη της επίπεδης φωτογραφίας με αυτήν που καταλαμβάνει τον τρισδιάστατο χώρο, την φωτογραφία που περικλείει.
Οι "Συνευρέσεις" συνίστανται στην ανάγκη να συλλειτουργήσουν πολλοί για να ολοκληρωθεί ένα έργο. Ένα έργο που αν και σχεδόν τελείωσε από τον εμπνευστή του για τα εγκαίνια της έκθεσης, χρειάζεται για να ολοκληρωθεί, τη συμμετοχή του κοινού, των συνεργατών και των φιλών του, με φωτογραφίες όλων, στο μαζί σαν απάντηση στο κατά μόνας, στο κέφι για δημιουργία σαν αντίβαρο στην οικονομική και κοινωνική κρίση.

Κείμενο για τον τοίχο.
ΑΝΟΡΘΟΛΟΓΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΟΣ ΜΙΚΡΟΚΟΣΜΟΣ
(Επαναδιαπραγμάτευση ατομικής και συλλογικής μνήμης για μία βιώσιμη συλλογικότητα)
Ένα σχόλιο στην αφήγηση, με αντιστροφή της πρακτικής, από την ανάδειξη των κρυφών αρετών του μέρους στη συμπίεση των ετεροτήτων, υπέρ ενός νέου όλου. 
Από την ανάδειξη και προβολή του ελάχιστου, από το ευανάγνωστο ένα, στο δυσδιάκριτο συνονθύλευμα, στην ισοπέδωση του συνόλου, αλλά και τη χαρά της ανακάλυψης, από το φως στο σκοτάδι.
Από τον απολυτό έλεγχο του εσωτερικού της εικόνας (εκ μέρους του δημιουργού της), στη μη προβλέψιμη εξέλιξη. Από την υπακοή του έργου σε νόμους και στους κανόνες που θέτει το αφεντικό του, στην ανεξέλικτη πολυπλοκότητα.
Από την ασφαλή δημιουργία εντός του εργαστηρίου με προεπισκοπήσεις και διορθώσεις, στην ανοικτή συν/δημιουργία παρουσία και με τη βοήθεια του κοινού. Από τη θέαση στην εμπλοκή.
Είμαστε ότι σκαφτόμαστε.

Ανοικτές οδηγίες για τη συμμέτοχη του κοινού

Ο θεατής επιτρέπεται να αφαιρέσει την φωτογραφία / φωτογραφίες που τον απεικονίζει/ζουν και να προσθέσει άλλη στη θέση της.
Ο ενδιαφερόμενος μπορεί να φέρει δίκες του φωτογραφίες, καθ όλη τη διάρκεια της έκθεσης για να τις ενσωματώσει στο έργο, φυσικά αφού πρώτα τις προσαρμόσουμε στις διαστάσεις 7 Χ 7 εκ, που είναι ο κρυφός και φανερός αριθμός πάνω στον οποίο στήθηκε το έργο.

 

Στους καλλιτέχνες απευθύνθηκαν παρόμοιες επιστολές με την παρακάτω:

Νέα ανοικτή πρόσκληση διαρκείας
για κατασκευή έργου από φωτογραφίες
στον εκθεσιακό χώρο του Δήμου Νεάπολης/Συκεών 
(Δημαρχείο, Ελ. Βενιζέλου 125. Πρ Στρατόπεδο Στρεμπενιωτη)
κάθε απόγευμα από τις 18,00 έως τις 20,30
και μέχρι την Κυριακή 9 Σεπτεμβρίου 2012
Η αρχή έγινε και το πείραμα έδειξε ότι πετυχαίνει. Καλούμε όλους τους φίλους, φωτογράφους η όχι, να φέρουν τις φωτογραφίες που θέλουν, με σκοπό αυτές να ενσωματωθούν σε ένα έργο που θα ήθελε να περιλαμβάνει πολύ περισσότερα απ ότι μπορεί να του προσδώσει ο εμπνευστής του.
Το έργο θα ήθελε να είναι μια επαναδιαπραγμάτευση της ατομικής και συλλογικής μνήμης για μία βιώσιμη συλλογικότητα και γι αυτό μπορεί να χωρέσει όλους μας, μπορεί να χωρέσει τις φωτογραφίες όλων μας.
Ο ενδιαφερόμενος να λάβει μέρος στη συνέχιση της κατασκευής ενός εφήμερου εννοιολογικού έργου χώρου από φωτογραφίες, το κάνει είτε με έτοιμες φωτογραφίες που υπάρχουν στο χώρο από τη διοργάνωση, είτε με φωτογραφίες δίκες του, φωτογραφίες (έγχρωμες ή ασπρόμαυρες) που θα φέρει από το σπίτι ή το εργαστήριο και θα προσαρμοστούν στη διάσταση όλων των έργων, τη διάσταση 7 Χ 7 εκατοστών. Το έργο/εγκατάσταση "Συνευρέσεις ΙΙ" κατασκευάζεται στο πλαίσιο της έκθεσης "Συνευρέσεις", μια έκθεση που διοργανώθηκε από το Φωτογραφικό Κέντρο Θεσσαλονίκης στο πλαίσιο των εκδηλώσεων "Βαλκανική Πλατεία 2012” και "Aspects of Balkan Photography. Νέα διαδρομή σε καιρούς κρίσης" Θεσσαλονίκη 2012”.
Μετά την εμπειρία της πρώτης μας κοινής "Συνεύρεσης", κάποιες διευκρινήσεις
1 Οι φωτογραφίες που προστίθενται στο υπάρχον έργο πρέπει όλες να έχουν διαστάσεις 7Χ7 εκ. Γι όποιον θα θελήσει να δουλέψει /κόψει τις φωτογραφίες του σε αυτή τη διάσταση στο χώρο, υπάρχουν όλα τα απαραίτητα εργαλεία/υλικά. Είναι, όμως, μεγάλο κέρδος χρόνου για τον καθένα, ο τεμαχισμός των φωτογραφιών του να έχει γίνει εκ των προτέρων, στο σπίτι και οι φωτογραφίες να φτάνουν έτοιμες, κομμένες.
2 Τις Φώτο των 7Χ7 κολλούμε στον τοίχο με το υλικό (σαν πλαστελίνη) που αποκαλούμε Μπλου Τακ, παρ ότι είναι λευκό. Ο καθείς να έχει το δικό του υλικό ανάρτησης στον τοίχο, για να μην περιμένει ποτέ θα τελειώσει ο διπλανός το έργο του, γιατί μπορεί να περιμένει και ώρα ολάκερη. 
3 Οι Φώτο που θα φέρει κάποιος μπορεί να προέρχονται από μια μεγάλη εκτύπωση, (πχ 70Χ100 εκ) ή από πολλές μικρές (πχ 10Χ15 εκ) κτλ. Ενδεικτικά να αναφερθεί, πάντως, ότι αν κάποιος θέλει να καλύψει μια επιφάνεια στον τοίχο 70Χ210 εκ, μόνο με δικό του υλικό, απαιτούνται 300 Φώτο 7Χ7 εκ.
4 Ο τρόπος ανάρτησης ή ανασύνθεσης των φωτογραφιών στον τοίχο είναι στην ευχέρεια του φωτογράφου. Είναι, όμως, και ζητούμενο ο αλληλοεπηρεασμένος και η αλληλοβοήθεια. Για μια γενικότερη αίσθηση του πως προχωρήσαμε, δες τις νέες καταχωρήσεις στον προσωρινό τόπο καταχώρησης τους: http://karkatselis.weebly.com/-sigmaupsilonnuepsilonupsilonrhoepsilonsi… 
Μια κάποια ιδέα από την συνολική έκθεση και παρουσία μας στο χώρο την ημέρα των εγκαινίων και στην ταινία: http://www.youtube.com/watch?v=pH9vZx2c0cc&feature=youtu.be 
5 Ο καθένας μπορεί να συνεχίζει και να ολοκληρώσει το έργο του μέχρι το βράδυ της Κυριακής, Τη Δευτέρα το απόγευμα φωτογραφίζουμε το έργο για τον κατάλογο της έκθεσης και τις λοιπές δημοσιοποιήσεις και η περιπέτεια κλείνει, . . . μέχρι νεωτέρας. . . .

 

Στην πρώτη συμμετοχική προσπάθεια δούλεψαν και οι:


Καμπούρης Γιώργος, Πομάκης Ιωάννης, Γάτση Θεοδώρα, Καραμούζη Φωτεινή, Μπουκτσή Αναστασία, Μπαζάκας Νίκος, Σταύρος Δαγτζίδης, Δημήτρης Συμεωνίδης, Σέβη Χήρα, Δήμητρα Αντωνοπούλου, Λίζα Αδαμίδου, Κων/νος Ντέξης, Ίδρυμα Νεολαία και Δια Βίου Μάθηση, United Societies Of Balkans, Στέλλα Σιδεροπούλου.

 

Λίγα λόγια για τον θεσμό.
Το Φωτογραφικό Κέντρο Θεσσαλονίκης για δέκατη έκτη χρονιά, συνεχίζει το θεσμό των συναντήσεων της Βαλκανικής Φωτογραφίας στη Θεσσαλονίκη.
Για εφέτος διοργανώνει σειρά παράλληλων εκθέσεων, ημερίδων, workshop (εργαστηρίων), διαλέξεων, προβολών και άλλων εκδηλώσεων στην πόλη, την περίοδο Σεπτεμβρίου – Οκτωβρίου του 2012, με την συμμετοχή φωτογράφων από χώρες της Βαλκανικής..
Παρουσιάζονται (σαν συνεργατικές προτάσεις δυναμικών ενεργών κέντρων φωτογραφίας) σημαντικές τάσεις της σύγχρονης φωτογραφίας σ' αυτή την πλευρά της Ευρώπης. Από το σύνολο των εκθέσεων γίνονται εμφανείς οι συγκλίσεις και αποκλίσεις από την σημερινή Ευρωπαϊκή φωτογραφία, στο επίπεδο του περιεχομένου και της γραφής, καθώς και οι επί μέρους ιδιαιτερότητες που χαρακτηρίζουν το μωσαϊκό των λαών, που κατοικούν στα Βαλκάνια. 

Αυτή η σειρά εκδηλώσεων θα είναι και η συμμετοχή του Φωτογραφικού Κέντρου Θεσσαλονίκης στους εορτασμούς του κεντρικού Δήμου Θεσσαλονίκης, για τα 100 χρόνια από την απελευθέρωση της πόλης από τους Οθωμανούς και έχει τεθεί υπό την αιγίδα του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού (Τομέας Πολιτισμού).