18η Έκθεση Μαθητικής Φωτογραφίας - 2013

Facebook Twitter Google+

ΕΝΗΛΙΚΙΩΝΟΜΑΣΤΕ....

“Δεν υπάρχουν Έλληνες, δεν υπάρχουν ξένοι... υπάρχουν μαθητές, τρελοί κι ερωτευμένοι” (Σύνθημα από μαθητική πορεία)

"Εσείς που λέτε οι λέξεις πονάνε μάλλον δε θα έχετε "ακούσει" σιωπές" (Ποστ στο φέισμπουκ μαθήτριας που συμμετέχει στην έκθεση)
Το Φωτογραφικό Κέντρο Θεσσαλονίκης (Φ.Κ.Θ.) διοργανώνει και για το 2013, για 18η συνεχή χρονιά, την Έκθεση Μαθητικής Φωτογραφίας. Όλα αυτά τα χρόνια χιλιάδες μαθητές είχαν την ευκαιρία να δοκιμάσουν τα "φτερά" τους, εξωτερικεύοντας τις φωτογραφικές τους ιδέες στο κοινό της πόλης.
Η περιπέτεια αυτή ξεκίνησε το 1996, τη χρονιά που η πόλη μας προετοιμαζόταν πυρετωδώς για τη δική της ευκαιρία, ως Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης για το 1997. Τη χρονιά αυτή πιθανόν γεννήθηκαν και οι περισσότεροι από τους τωρινούς μαθητές-φωτογράφους! Μέσα από τις στάχτες και τη δυσωδία που άφησε στην πόλη αυτή η διοργάνωση -κανείς πια δε θέλει να τη θυμάται!- μας έμεινε -τουλάχιστον- αυτός ο θεσμός! 
Ζωηροί και ωραίοι, όπως απαιτεί και επιβάλει η ζωντάνια των μαθητών που συμμετέχουν, συνεχίζουμε ακάθεκτοι...

Θανάσης Ράπτης


Η έκθεση θα γίνει στον εκθεσιακό χώρο του Κέντρου Αρχιτεκτονικής του Δήμου Θεσσαλονίκης, στην οδό Αγγελάκη 13, τηλ. 2310296800, απέναντι από το χώρο της Δ.Ε.Θ από την Παρασκευή 26 Απριλίου (πριν τις διακοπές του Πάσχα) μέχρι την Παρασκευή 10 Μαίου 2013 και μπορούν να συμμετέχουν μαθητές από σχολεία (Δημοτικά, Γυμνάσια και Λύκεια) της ευρύτερης περιοχής Θεσσαλονίκης.


Την Παρασκευή έγινε και η απονομή των βραβείων στις καλύτερες -σύμφωνα με την επιτροπή- συμμετοχές στην έκθεση.

Το 1ο βραβείο πήρε η Μαρία Γεωργίου /1ο Δημοτικό Σχολείο Θεσσαλονίκης,

το δεύτερο βραβείο απονεμήθηκε στην 3η ΕΠΑΣ και

το 3ο βραβείο μοιράστηκαν το 1ο ΓΕΛ Θέρμης με το 6ο Διαπολιτισμικό & Ολοήμερο Δημοτικό Σχολείο Ελευθερίου-Κορδελιού.
 

Μαθητικά «Κλικ»
Της ΕΙΡΗΝΗΣ ΚΟΝΤΟΓΕΩΡΓΙΟΥ

Εφημερίδα ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ
Ο «αναλφαβητισμός του μέλλοντος θα είναι η άγνοια όχι της ανάγνωσης ή της γραφής, αλλά της φωτογραφίας», προφήτευε ο Laszlo Moholy Nagy στις αρχές του περασμένου αιώνα. Πρόκειται για ένα χρήσιμο στις εξουσίες αναλφαβητισμό, ιδιαίτερα στις σύγχρονες κοινωνίες, στις οποίες τα φωτογραφικά μηνύματα, καταιγιστικά σε ποσότητα και πυκνότητα, αντιπροσωπεύουν μεγάλο όγκο της επικοινωνίας. 
Ταυτόχρονα, η πρόσβαση στην τεχνολογία της φωτογραφίας είναι περισσότερο από ποτέ εύκολη, ιδιαίτερα στις μικρές ηλικίες. Τι εκφράζουν όμως τα σημερινά παιδιά μέσω της φωτογραφίας και πόσο σωστά μιλούν τη «γλώσσα» της; Η έκθεση Μαθητικής Φωτογραφίας που εγκαινιάστηκε στη Θεσσαλονίκη, είναι μια καλή ευκαιρία να προσεγγίσουμε τα ερωτήματα. 
Ο Θανάσης Ράπτης, μέλος του Φωτογραφικού Κέντρου Θεσσαλονίκης (ΦΚΘ), είναι εμπνευστής και επιμελητής αυτής της διοργάνωσης που μετρά 17 χρόνια ανελλιπούς παρουσίας στην πόλη: «Την πρώτη χρονιά συμμετείχαν περίπου 80 μαθητές από 9, κυρίως ιδιωτικά, σχολεία που είχαν ως κλαμπ ελεύθερου χρόνου το μάθημα της φωτογραφίας και τεχνικά Λύκεια με ενταγμένο στο πρόγραμμά τους το μάθημα. Στη συνέχεια, χρόνο με το χρόνο, τα σχολεία και οι μαθητές πολλαπλασιάστηκαν. Οι περισσότεροι συμμετέχοντες είναι 16-18 ετών, αλλά δεν λείπουν και οι μικρότεροι, του Γυμνασίου αλλά και του Δημοτικού», σημειώνει. Οσο για τα θέματα που τους απασχολούν: «Οι "σταθερές" όλων αυτών των χρόνων παραμένουν αμετακίνητες: φιλία, έρωτας, συναίσθημα, φύση, κοινωνικοί αγώνες». Από τις πιο χαρακτηριστικές χρονιές ήταν αυτή του 2008, όταν η δολοφονία Γρηγορόπουλου προκάλεσε έντονο φωτογραφικό σχολιασμό μεταξύ των συμμετεχόντων. 
Η φωτογραφία γίνεται λοιπόν όλο και περισσότερο αγαπημένο μέσο έκφρασης και επικοινωνίας των μαθητών. Οσον αφορά το κατά πόσον έχουν επαρκή γνώση της, ο Ράπτης ισχυρίζεται ότι «αυτές οι ηλικίες χειρίζονται την οπτική γλώσσα με ένα μη αναμενόμενο τρόπο, που πολλές φορές εκπλήσσει και τις περισσότερες μάλιστα ευχάριστα. Πρωτότυπες, "καθαρές" συνθέσεις, τολμηροί συνδυασμοί χρωμάτων, "φρέσκα", νεανικά θέματα και ευαίσθητες προσεγγίσεις των θεμάτων, διακρίνουν τις φωτογραφίες των μαθητών». Οσο για την αισθητική τους: «Η αισθητική των φωτογραφιών είναι καμιά φορά του ύψους και του βάθους. Ετσι κι αλλιώς κανένας μαθητής δεν "κόβεται", όλοι οι μαθητές που στέλνουν φωτογραφίες συμμετέχουν έστω και με μία φωτογραφία. Φτάνει ο ανταγωνισμός που βιώνουν καθημερινά στα σχολεία, δεν χρειάζονται άλλον έναν! Οι φωτογραφίες κάποιων μαθητών είναι πολύ συγκροτημένες σαν ιδέες και είναι υψηλού αισθητικού επιπέδου, τόσο που κάνει κι εμάς τους φωτογράφους να ζηλεύουμε!», ομολογεί. Και καταλήγει: «Νιώθουμε ότι ο θεσμός έχει διαμορφώσει σε μεγάλο βαθμό τη γνωριμία των νέων της Θεσσαλονίκης με την τέχνη της φωτογραφίας. Πολλοί από αυτούς έχουν γίνει ενεργά μέλη μας, κάποιοι πριν καν τελειώσουν το σχολείο. Πολλοί έχουν ακολουθήσει σπουδές φωτογραφίας στην Ελλάδα και το εξωτερικό και άλλοι έχουν γίνει επαγγελματίες φωτογράφοι. Η πρώτη "φουρνιά" των μαθητών που συμμετείχαν, έχουν ήδη φτάσει τα 35 και νιώθουμε κι εμείς ότι μεγαλώνουμε δημιουργικά μαζί τους! Μόνον ο θεσμός δείχνει να μένει πάντα νέος!». 
Βέβαια, το τοπίο της φωτογραφικής εκπαίδευσης στην Ελλάδα δεν είναι το καλύτερο. Απέχουμε από το να ισχυριστούμε ότι τα παιδιά εξοπλίζονται με εργαλεία κριτικής αντιμετώπισης των εκπεμπόμενων φωτογραφικών μηνυμάτων, ώστε να απελευθερώσουν την έκφρασή τους και να συμμετάσχουν με όρους δημοκρατίας στην επικοινωνία. Η φωτογραφική εκπαίδευση μέχρι τη δεκαετία του '80 ήταν ουσιαστικά ανύπαρκτη. Το 1985 εισήχθησαν οι πρώτοι σπουδαστές στο Τμήμα Φωτογραφίας του ΤΕΙ Αθήνας ενώ στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών (ΑΣΚΤ) το μάθημα διδάσκεται μόλις από το 1999, χωρίς μάλιστα να αποτελεί κατεύθυνση. Η καθυστέρηση αυτή καθορίζει και την επάρκεια της παρεχόμενης γνώσης στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Καταγράφονται βέβαια διάσπαρτες πρωτοβουλίες ευαισθητοποιημένων φορέων, όπως π.χ. του Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης ή μεμονωμένων εκπαιδευτικών προς αυτή την κατεύθυνση. Ωστόσο, η ανάγκη για φωτογραφική παιδεία, δεν μπορεί να επαφίεται σε σποραδικές πρωτοβουλίες, καθώς όσο επιτυχείς κι αν είναι δεν μπορούν να καλύψουν το εύρος και το βάθος που απαιτείται. Ενας κεντρικός σχεδιασμός για την εξοικείωση των μαθητών με το φωτογραφικό αλφάβητο μπορεί να αποτελέσει μια δημοκρατική ανατροπή η οποία μάλιστα δεν απαιτεί κανένα οικονομικό κόστος.... 

Συμμετέχουν:

1ο ΕΕΕΕΚ Πανόραμα
Μαρία Κλαδάκη, Κωνσταντίνος Φαφούτης, Χριστόφορος Χριστοφορίδης, Γεώργιος Παντζαρτζής, Δέσποινα Καρκάνη, Σταύρος Αναστασιάδης, Λωξάντρα Λουκάς

1ο Γυμνάσιο Περαίας
Ιρίνα Τριανταφύλλοβα, Φωτεινή Γεωργαλά

1ο Γυμνάσιο Αμπελοκήπων-Μενεμένης
Χριστίνα Ντούλα

1ο Πειραματικό Γενικό Λύκειο Θεσσαλονίκης 'Μανόλης Ανδρόνικος'
Ιάσων Κατσίκης

1ο ΓΕΛ Σταυρούπολης 
Στεφανία Αμανατίδου, Αλεξάνδρα Αναστασιάδου, Ελίζα Πέτσα, Μάρα Πετρίδου

1ο 12/θ Πρότυπο-Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο Π.Τ.Δ.Ε Α.Π.Θ. 
Θωμοπούλου Μαρία-Ζωή, Κάκκας Νικόλαος, Κατσαρής Χρήστος, Κισσοπούλου Νικολέτα, Κωστίδης Κωνσταντίνος, Λεβεναίου Ιωάννα, Μαυροδόντης Θωμάς, Μιμή Ειρήνη, Μιχαηλίδου Ελευθερία, Μπαμπανάτσης Στέφανος, Μπασάκης Πέτρος, Παπαδόπουλος Κωνσταντίνος, 
Βόγας Δημοσθένης, Γιολδάση Ιωάννα, Ζηκόπουλος Ανέστης, Σαραφιώτης Αθανάσιος, Σιλιτζόγλου Ιωάννα, Σουανίδου Δάφνη, Τάνος Πέτρος, Τέρπου Κλειώ.

1o ΓΕΛ Θερμαϊκού
Αναστασία Κεκέ, Βασίλης Ιωαννίδης, Γιαννης Κιλιγκαρίδης, Ευαγγελία Κοτζάμπαση, Λάζαρος Βαρδάκης

1ο Δημοτικό Σχολείο Θέρμης
Αλέξης Φούρκας-Γεωργιάδης, Άρης Φούρκας-Γεωργιάδης

1ο ΓΕΛ Θέρμης 
Ανίτα Μεχρνταντιάν, Λουκία Ζαγόρη, Χριστίνα Καραμήτρου, Μαρία Δημητριάδου

1η ΕΠΑΣ Καλαμαριάς
Αχιλλέας Αραγιάς, Ειρήνη Μακαρώνη, Ευανθία Υψηλάντη, Εβίτα Λαγοπούλου

1ο Δημοτικό Σχολείο Θεσσαλονίκης 
Μαρία Γεωργίου

1ο Γυμνάσιο Μίκρας 
Σοφία Σίτη

1ο ΕΠΑΛ Συκεών
Αθανασία Ταμπακούδη, Αντώνης-Γεώργιος Κωνσταντινίδης, Στυλιανή Κυριζοπούλου, Μαγδαληνή Νανουασβίλι, Άρης Σιδηρόπουλος, Αναστασία Σταβίτσκαγια, Μαρία Σαρρηκώστα

2ο ΓΕΛ Νεάπολης
Ιωάννα Τσιφτελίδου, Δέσποινα Χριστίδου

2ο Δημοτικό Σχολείο Πεύκων
Αλέξιος Αθανασιάδης, Χρήστος Αθανασιάδης

2ο Γενικό Λύκειο Μίκρας 
Ελισάβετ Παυλίδου

2ο ΕΠΑΛ Ευόσμου
Θεόδωρος Ιωσηφίδης, Ειρήνη Μαυροκεφαλίδου, Δροσούλα Λαζάρου, Γεωργία Βασιλείου, Μαρία Κιοσσέ, Ιωσηφίνα Μουργκά, Αντώνης Πογοσιάν, Έλτον Ποζίδης, Στέργιος Μιχαλούδης, Άγγελος Θεοφάνου

2ο Γυμνάσιο Ωραιοκάστρου
Γιώργος Σαλαβέας, Γαβριέλα Γεωργιάδου, Άρτεμις Καψανάκη, Αλέξανδρος Tερζόπουλος, Άλκηστις Κυριακίδου, Ελένη Παπαδοπούλου, Βασιλική Κουμάνη

2ο Γυμνάσιο Θεσσαλονίκης
Γεωργία-Άννα Γερονικολάου

3ο Γυμνάσιο Ωραιοκάστρου
Ελένη Βαδέκα, Μαργαρίτα Οφλίδου, Αλεξάνδρα Μάντη

3η ΕΠΑΣ
Ροζαλία Ελευθεριάδου, Γιώργος Καρασσάββας, Νίκος Αναστασιάδης, Μαρία Βεγουδάκη, Ανέστης Δεμερτζίδης, Τόνια Δρασλιάκη, Ματίνα Καραγκούλα, Γιώργος Καρασάββας, Θεοδώρα Ιβάνοβιτς, Μαριάνθη Καψάλη, ‘Εφη Κετικίδου, Ειρήνη Κορωνίδου, Νίνα Μιχαηλίδου, Σταματίνα Μπατσακίδου, Πόπη Παραπούρα, Πασχαλίνα Πέου, Έλενα Ρασπάκου, Βαγγέλης Σερδάρης, Φώτης Σίμος, Νίνα Φωτιάδου, Διαμιανός Χατζατόγλου, Θάλεια Χατζηανθίμου, Ελένη Χριστιάνη

3ο ΓΕΛ Αμπελοκήπων
Απόστολος Μπουρτζής, Δήμητρα Παραστατίδου, Λίνα Γραμματικού, Χαρά Γιαννούλη, Κυριακή Μπέλλου, Θάλεια Ξακουστού, Βαρβάρα Παραστατίδου

3ο ΓΕΛ Σταυρούπολης
Μπιτζένης Στέφανος

4ο Γυμνάσιο Ευόσμου
Ελένη Καραθανάση

4ο ΓΕΛ Σταυρούπολης
Αναστασία Ηλιάδου

5ο Δημοτικό Σχολείο Συκεών
Ανδρέας Πιτσιόρλας

6ο Εσπερινό ΕΠΑΛ 'Ευκλείδης' 
Ελευθερία Τσαρτσαφλή, Βενετία Ανετούδη, Αναστασία Γκιζάρη, Πόπη Σκαμπέτσου

6ο Διαπολιτισμικό & Ολοήμερο Δημοτικό Σχολείο Ελευθερίου-Κορδελιού
Άννα-Μαρία Ιωαννίδου, Μίλτος Παυλάκης, Μαρία Αναστασιάδου, Κώστας Πέκοβ, Μάρκος Ρόκος, Λευτέρης Γιαννάκ, Εσάτ Φιζμάνι, Μαρία Πετμεζά

7ο Λύκειο Θεσσαλονίκης
Παντελής Πετσόπουλος, Φωτεινή Χατζοπούλου, Ελένη Διαμαντοπούλου

8ο ΕΠΑΛ 'Ευκλείδης' 
Γιάννης Βλαχόπουλος

14ο Γενικό Λύκειο Θεσσαλονίκης
Βάσω Τζιτζικάκη, Αλέξανδρος Σπυρόπουλος, Χριστίνα Πετρίδου

Pinewood American International School of Thessaloniki
Αναστάσιος Κωνσταντινίδης, Μαρίνα Ραπτοπούλου, Nina Bustamante, Apollinaria Chikunova, Έλενα Kartali, Slavena Petkova, Martin Salamon Paven, Λέανδρος Γκοτζαρίδης, Ιωάννης Εμμανουηλίδης, Ευαγγελία Φαχαντίδου

Γενικό Λύκειο Λαγκαδά
Ζωή Δερμεντζόγλου, Ζωή-Αγγελική Καραμανώλη

Γενικό Εκκλησιαστικό Λύκειο Νεάπολης
Θεοδώρα Κοτσίμπου, Βασίλειος Πολίτης, Θωμάς Τζικακόλιας

Γυμνάσιο Πεύκων
Μανώλης Αθανασιάδης

Διαπολιτισμικό Λύκειο Ευόσμου
Ζωή Σαρόγλου

Εκπαιδευτήρια 'Βασιλειάδης'
Εύα Γερομιχαλού

Εσπερινό Γενικό Λύκειο Αμπελοκήπων
Τσάμπουρα Αλεξάνδρα

Εκπαιδευτήρια 'Μαντουλίδης'
Μανόλης Πολυμενέρης, Αικατερίνη Αδαμίδου, Μυρτώ Βαθιώτη, Ολυμπία Ηλιάδου, Ερατώ Φεσατίδου, Δάφνη Τυφλιώρη, Δέσποινα Μαριόγλου

Εκπαιδευτήρια 'Απόστολος Παύλος'
Ιωάννης Μανωλής

Ελληνογαλλικό Κολλέγιο 'Δελασάλ' 
Μαρία Γκίγκη

Ελληνογαλλική Σχολή 'Καλαμαρί'
Μαρία-Βασιλική Λασκαρίδου

Καλλιτεχνικό Γυμνάσιο & Λυκειακές Τάξεις Αμπελοκήπων 
Χαρά Αρώνη, Τέο Τσιρώνας, Βίκυ Δαλαμήτρα, Νίκη Χριστοφορίδου, Κορίνα Κυρκίμη, Αγάπη Κωστίδου, Ελένη Κούρου, Νικολέτα Σιώτα, Ερμιόνη Μουταφίδου, Γιάννης Ρώσσης, Νικολέττα Αγγελίδου, Βίκτωρ Μπενουζίλιο, Ελευθερία Μανδρέλα, Έλενα Κουράκη, Ελεονόρα Χρυσοχόου, Δάφνη Τζελαλή

Πρότυπο Πειραματικό Γυμνάσιο Πανεπιστημίου Μακεδονίας
Αριστοτέλης Σωμαράκης, Χαρά Μάνου, Θανάσης Παπίας, Αθανασία Μηλιάδου

Πρότυπο Πειραματικό Λύκειο Πανεπιστημίου Μακεδονίας
Δημήτρης Καμπούρης

Πρότυπο Πειραματικό Σχολείο Α.Π.Θ.
Δήμητρα Ράπτη, Νεφέλη Ράφτη, Αντωνία Βλαχοπούλου, Κατερίνα Αλεξάνδρου


https://www.facebook.com/events/439183679486668