Workshop για το Artist’s Book με τον Θοδωρή Λάλο

Facebook Twitter Google+

Ένα Workshop για το Artist’s Book με τον Θοδωρή Λάλο

Το Φωτογραφικό Κέντρο Θεσσαλονίκης στην προσπάθειά του να διευρύνει τα εργαλεία με τα οποία ο φωτογράφος μπορεί να εργαστεί και ζυμωθεί με το έργο του, συνεχίζοντας τον κύκλο εργασιών που άνοιξε τα τελευταία χρόνια με μία σειρά περιφερειακών της φωτογραφίας εργαστηρίων, όπως αυτό της Ταχυδρομικής Τέχνης (Mail Art), της συγκόλλησης ετεροχρονιών και ετεροτοπιών φωτογραφικών αποσπασμάτων (Collage) κα, συνεχίζει με μία σειρά εργαστηρίων για το Καλλιτεχνικό Βιβλίο (Artist’s Book).

Τη Δευτέρα   19 Ιουνίου πραγματοποιήθηκε στο CAFE BAZAAR της Θεσσαλονίκης το δεύτερο για αυτή τη χρονιά εργαστήριο για ένα Artist’s Book, με εκπαιδευτή έναν καλλιτέχνη που εκφράζεται μέσω αυτής της φόρμας, το Θοδωρή Λάλο.

Θέμα του ειδικού αυτού εργαστηρίου ήταν: Η ΕΡΓΑΣΙΑ ΠΑΝΩ ΣΕ ΚΑΠΟΙΟ ΕΤΟΙΜΟ ΒΙΒΛΙΟ

Δηλαδή η δημιουργία ενός νέου μοναδικού αντικειμένου με πρώτη ύλη εκτός από τις φωτογραφίες μας και ένα έτοιμο παλαιό βιβλίο (βιβλίο από βιβλίο).

Πριν το εργαστήριο παρουσιάστηκαν έργα του ίδιου του εκπαιδευτή και αναλύθηκαν οι δύο βασικές κατηγορίες αυτού του τύπου, η δημιουργία βιβλίων (πάντα από βιβλία σε «ανακύκλωση») όπου καταχωρούνται πρωτότυπα υλικά (σκέτς μπούκ) σε συνδυασμό με εξώφυλλα ή εσωτερικά και η δημιουργία τρισδιάστατων βιβλίων στο χώρο (εν είδη γλυπτού), ενώ έγινε μία προσπάθεια κατανόησης και των τρόπων παρουσίασης (σε μία έκθεση πχ) αυτών των αντικειμένων (επιτοίχια, σε συσκευασίες, σε ράφια ή τραπέζια, εγκιβωτισμένα κλειστά ή ανοικτά, στο χώρο κτλ).

«Η φόρμα καθορίζει τα προβλήματά της».

Στο δίωρο εργαστήριο που ακολούθησε ο καθένας πειραματίστηκε με διαφορετικές μεθόδους. Εξ αιτίας του περιορισμένου διαθέσιμου χρόνου, περισσότερο επικεντρωθήκαν οι συμμετέχοντες σε μεθόδους αποδόμησης, σύνθεσης υλικών κτλ, παρά σε θέματα περιεχομένου.

«Η φόρμα ορίζει και περιεχόμενα (;)».

Φυσικά, καθώς τα έργα δεν πρόλαβαν να τελειώσουν, θα συνεχιστούν και ολοκληρωθούν από τον καθένα ξεχωριστά.

Παρατήρηση:

Τα έργα που δημιουργούνται με αυτό τον τρόπο είναι μοναδικά, ξεφεύγουν δηλαδή από τη βασική λειτουργία ενός βιβλίου που είναι η προσβασιμότητά του από πολλούς ανθρώπους, σε διαφορετικές τοποθεσίες και ανά πάσα στιγμή, κάτι που εξασφάλιζε η παραγωγή του σε μεγάλο αριθμό αντιτύπων, άρα και η ένταξή του σε ένα τελείως διαφορετικό δίκτυο διανομής από ότι αυτό ενός καλλιτεχνικού βιβλίου, που είναι οι χώροι έκθεσης.

 

 Στην αναγγελία του εργαστηρίου γράφαμε:

Θα πάρουμε λοιπόν από ένα βιβλίο ο καθένας (μπορεί και δύο -τρία σε συνδυασμό) και θα το μετατρέψουμε σε γλυπτό.

Τα υλικά που θα ενεργήσουν επάνω σε αυτό το βιβλίο, για να το μετατρέψουν σε κάτι άλλο, μπορεί να είναι οτιδήποτε.

Π.χ. κάνεις μια καθαριότητα στα παιδικά παιχνίδια της κόρης σου και φέρνεις μικροπαιχνίδια, σπασμένα κουκλάκια ή αυτοκίνητα. Περιποιείσαι τον κήπο σου και μαζεύεις φύλλα ξερά, κλαδάκια ή πετρούλες, χάλασε ο υπολογιστής σου και φέρνεις το παλιό πληκτρολόγιο και το ποντίκι. Όλα μπορούν να είναι πηγή για δημιουργία. Επίσης σπάγκος (πιθανώς και σε διάφορα χρώματα), καρφιά, βίδες, γυαλιά, καθρέφτες, μπίλιες, νομίσματα και η λίστα δεν τελειώνει. Επίσης σίγουρα θα βοηθήσουν έτοιμα σχέδια (δικά μας ή τρίτων), ακουαρέλες, φωτογραφίες από αφίσες, διαφημίσεις ή έντυπα και ότι άλλο θα μπορούσε να κολληθεί ή συνδυαστεί.

Η μέθοδος θα μοιάζει λίγο και με αυτή που δουλέψαμε το χειμώνα στο κολλάζ. Φέρνουμε μαζί διαφορετικά πράγματα και υλικά για να μιλήσουμε για κάτι άλλο, κάτι δικό μας.

Ας σκεφτεί ο καθένας τι μπορεί να του χρειαστεί και φέρει.

Θα πρέπει να έχουμε βέβαια εκτός από τις φωτογραφίες μας και υλικά ζωγραφικής, κοπίδι, κόλλες, διάφορα χαρτιά, χαρτοταινία, επιφάνεια κοπής, χρώματα (μελάνια, ακρυλικά), ξυλομπογιές, μολύβια, κάρβουνα, υφάσματα και ότι μπορεί να βοηθήσει τον καθένα, ώστε να επέμβει πάνω στο έργο του.

 

Υπενθυμίζουμε πως:

Σε αντίθεση με ένα βιβλίο για την τέχνη, έναν κατάλογο έκθεσης ή μια καλλιτεχνική μονογραφία που τείνουν να παρουσιάζουν έργα τέχνης που δημιουργήθηκαν σε άλλο μέσο, ​​ο όρος "βιβλία καλλιτεχνών"  αναφέρεται σε εκδόσεις που έχουν σχεδιαστεί ως έργα τέχνης από μόνα τους.