15 - 31/10 Ομαδική έκθεση στο Plovdiv της Βουλγαρίας, στα πλαίσια του εκεί φωτογραφικού φεστιβάλ, με τίτλο: Γύρω από την απεικόνιση του εταίρου, 20 Έλληνες φωτογράφοι του σήμερα.

Διεθνείς Φωτογραφικές Συναντήσεις του Πλόβτιβ στην Βουλγαρία.


International Meetings of Photography, Plovdiv, 2011


Δεν κερδίσατε επάξια μόνο τον τίτλο της καλλίτερης έκθεσης και παρουσίας των φετινών Διεθνών Φωτογραφικών Συναντήσεων, κερδίζετε και τον τίτλο της καλλίτερης 
Ελληνικής έκθεσης που είδαμε ποτέ.
Τολμώ να πω ότι αυτή δεν είναι μία έκθεση Ελληνικής φωτογραφίας, αλλά μία Ευρωπαϊκής.


Ήταν η έκθεση της Ελληνικής συμμετοχής στην παραπάνω διοργάνωση, η έκθεση του Φωτογραφικού Κέντρου Θεσσαλονίκης, που κέρδισε αυτόν τον τίτλο, στην αίθουσα της Romfeia Fine Arts Gallery, η ομαδική έκθεση με τίτλο Γύρω από την απεικόνιση του εταίρου, 20 Έλληνες φωτογράφοι του σήμερα και ένας video artist .


Ήταν μία έκθεση που πράγματι ξεχώριζε. Ίσως εξ αιτίας του συνθετικού της ιστού και του τρόπου που αυτή ήταν αρθρωμένη, ίσως εξ αιτίας της ποιότητας του φωτογραφικού της έργου και του πλούτου των φωτογραφικών απόψεων που περιελάμβανε. Ίσως εξ αιτίας της πληθώρας, της ευρηματικότητας και των διαφορετικών αλλά άρτια ενορχηστρωμένων στον χώρο θέσεων περί του τι και γιατί φωτογραφίζει ο φωτογράφος, σήμερα, πως διαπραγματεύεται, και φυσικά, πως μας παρουσιάζει το υλικό του.
Ίσως, τέλος, και εξ αιτίας του τρόπου παρουσίασης των έργων που την αποτελούσαν.

Μία έκθεση, όπως πολλές άλλες του ΦΚΘ, σαν ανοικτό project σε εξέλιξη. Μία έκθεση με συνεχή επαναπροσδιορισμό των υλικών της, πειραματισμό και με προσθαφαιρέσεις έργων, νοημάτων και φωτογράφων σε κάθε της σταθμό, λες και πρόκειται για μία νέα, φρέσκια, καινούργια (εκ του μηδενός) παραγωγή. Μία θεματική έκθεση χαμελέων, πάνω σε μία από τις γνωστές και κλασσικές κατηγορίες της φωτογραφίας, το πορτρέτο, που πήρε, και πάλι, το χρώμα του θεσμού και την φόρμα του χώρου που την φιλοξένησε.


Στην έκθεση 21 δημιουργοί, που ασχολούνται με τον άνθρωπο, την εικόνα του προσώπου ή την αλήθεια της μάσκας που αυτός φορεί, με διαφορετικά μέσα, τεχνικές, θεωρητικές και φιλοσοφικές περί τέχνης απόψεις συνεκθέτουν εναρμονισμένοι στη διαφωνία τους. Δίχως περιττά φκιασίδια, με λίγα έργα ο καθένας, αλλά αρκετά ώστε να μπορεί ο θεατής να κατανοήσει την ξεχωριστή του θέση και άποψη στην έκθεση, δημιουργούν έναν πυκνό πολυδαίδαλο πνευματικό ιστό, που με τρόπο του, σε αναγκάζει να αφεθείς για να τον περιηγηθείς, ξανά και ξανά, να ευχαριστηθείς το ανέλπιστο, αυτό που με την πρώτη ματιά δεν ήταν ορατό, αυτό το δώρο - αντίδωρο που σου προσφέρει ο καλλιτέχνης και οι επιμελητές, σαν για να σε τρατάρουν το κάτι τις, επειδή τίμησες την έκθεσή τους και στάθηκες τον απαραίτητο χρόνο πάνω από το έργο του. 


Και σε αυτή την έκθεση το επάνω είναι και κυριολεξία, καθώς δοκιμάζονται και νέες, μικτές τεχνικές ανάρτησης. Τα έργα δεν κρεμιούνται ή καρφώνονται μόνο στους τοίχους, αλλά απλώνονται, σαν χαλί, και στο πάτωμα. Έτσι, το βλέμμα του θεατή δεν περιδιαβαίνει το χώρο γραμμικά, αλλά χορεύει απέναντί τους, όπως και το σώμα και δημιουργεί μία ευχάριστη διάθεση.


Η λιτή και χωρίς υλικά προώθησης/προβολής της φωτογραφίας, όπως είναι τα κατάλληλα πλαίσια (κορνίζες), η απ ευθείας έκθεση του έργου, δίχως την παρέμβαση προστατευτικών τζαμιών ή άλλων υλικών προφύλαξης, επιτρέπουν την χωρίς προσκόμματα ανάγνωση του περιεχομένου των έργων, οπουδήποτε και αν αυτό βρίσκεται. Καθώς η γωνία και η απόσταση θέασης των έργων δεν αλλάζει, (είτε αυτά στον τοίχο βρίσκονται, είτε στο πάτωμα, είτε κρέμονται στον χώρο σαν φωτιστικά ή γλυπτά), για αυτόν που έχει μάθει να βλέπει μόνο με έναν τρόπο (μετωπικά) τα έργα, κανένα πρόβλημα. Όλα ευανάγνωστα, συν ένα βαλσάκι ανάμεσά ή απέναντί τους.


Λίγο τα κείμενα, λίγο ο πλούτος των φωτογραφιών και ο απαιτούμενος χρόνος για την παρακολούθηση της προβολής, λίγο οι ξεναγήσεις, μόνο δυσάρεστη δεν κάνουν την παραμονή των επισκεπτών της έκθεσης. Όταν έχεις καλό φωτογραφικό υλικό στα χέρια σου για να εκθέσεις, όταν αυτό το υλικό το παρουσιάζεις με τρόπο όχι βαρετό και μονόχνοτο, και το αναπτύσσεις ευχάριστα και δημιουργικά δημιουργώντας ένα δυναμικό πεδίο διάδρασης, τότε κερδισμένος βγαίνει ο διάλογος μεταξύ του έργου τέχνης και του κοινού του, δηλαδή του καλλιτέχνη και της κοινωνίας.

 

Στην έκθεση παρουσιάζουν έργα τους οι:


Γιάννης Σταμενίτης, Κυριάκος Κατσαρέας, Έλενα Γανδά, Πέτρος Κοτζάμπασης, Σταύρος Δαγτζίδης, Αλέκα Τσιρώνη, Αναστασία Δημητριάδη, Γιάννης Χολογγούνης, Βασίλης Καρκατσέλης, Θανάσης Ράπτης, Μπάμπης Βενετόπουλος, Αργύρης Λιαπόπουλος, Αχιλλέας Σαββόπουλος, Δημήτρης Τριανταφύλλου, Κοσμάς Έμμογλου, Σωτήρης Παπανικολάου, Δημήτρης Ζωγράφος, Μαρίνα Προβατίδου, Κάλλη Μπέλλου, Διονυσία Γκέκα και η Χριστίνα Παπαφράγκου.

 

Λίγα λόγια για τις Διεθνείς Φωτογραφικές Συναντήσεις του Πλόβτιβ.
Ξεκίνησαν δειλά σαν Διεθνής Εβδομάδα Φωτογραφίας, το 1979, μία εποχή δύσκολη για την Δημιουργική φωτογραφία. Εξελίχθηκαν σε έναν μοναδικό θεσμό για την Βουλγάρικη φωτογραφία. Με βάση την Παλαιά Πόλη του Πλόβτιβ (η παλαιά Φιλιππούπολη) οι Διεθνείς Φωτογραφικές Συναντήσεις έχουν μία ειδική ηγετική θέση στα πολιτιστικά του Δήμου Πλόβτιβ. Περιλαμβάνει στα προγράμματά του εκθέσεις (ατομικές και ομαδικές), συνέδρια, ημερίδες, στρογγυλές τράπεζες, ομιλίες, παρουσιάσεις, προβολές, portfolios reviews, μα πάνω απ όλα, επικοινωνία και ανταλλαγές απόψεων, εντός και εκτός θέματος και θεσμών, μεταξύ των Βούλγαρων και των επισκεπτών, φωτογράφων, επιμελητών, εκδοτών, καθηγητών, και γενικώς ανθρώπων ασχολούμενων, με τον έναν ή άλλο τρόπο, με την φωτογραφία. 
Οι Διεθνείς Φωτογραφικές Συναντήσεις του Πλόβτιβ είναι, όπως και το ΦΚΘ, ιδρυτικό μέλος της Ένωσης Ευρωπαϊκών (μη κρατικών) Φεστιβάλ Φωτογραφίας και διευθύνονται από έναν παλαιό φίλο και γνώριμο του Φωτογραφικού Κέντρου τον Prof. Nicolay Lautlief, που έχει επισκεφτεί και παρουσιάσει πολλαπλώς τη δουλειά του στη Θεσσαλονίκη.

Η Μαρίνα Προβατίδου μιλάει για το έργο της στην ξενάγηση.

 

Programme

Balabanova house
Old Town, 15, "Konstantin Stoilov" Str. Tel. 62 70 82
Theoretical symposium PHOTOGRAPHY AND IMAGINATION.
Portfolios review.

Balabanova house
Old Town, 15, "Konstantin Stoilov" Str. Tel. 62 70 82
Marietta Tsenova, "Game for three "
Avela Admon - "On the border with reality" 
Chiara Rame - "Glue" 
Group exhibition "Photography and imagination" 
Iva Jauss, "Neighboring universes"

City Art Gallery
15, "Knyaz Alexander Batenberg" Str. tel. 62 42 21
Zoltan Vanczo "Unintended light"
Vesselina Nikolaeva "Yesterday when I was little"
Nina Nikolova and Fernando Hervas "Strangers in time"
Pavlina Chakarova "Self-Portraits"

Gallery "Romfeya"
83, "Maritza" Bld. / under the bridge of Novotel / tel: 95 06 08
Photographic centre of Thessaloniki, After the portret.
Stamenitis Giannis, Kiriakos Katsareas, Elena Ganda, Petros Kotzampasis, Stavros Dagtzidis, Aleka Tsironi, Anastasia Dimitriadi, Giannis Hologounis, Vasilis Karkatselis, Thanasis Raptis, Babis Venetopoulos, Argiris Liapopoulos, Achileas Savopoulos, Dimitris Triantafilou, Cosmas Emoglou, Sotiris Papanikolaou, Dimitris Zografos, Marina Provatidou, Kalli Bellou, Dionisia Geka and Christina Papafragou.

 

Society of Plovdiv artists
32 "Gladstone" Str., tel: 62 27 54
Nadezhda Chipeva "Counterpoints"
Nathalie Daust, Canada, "Tokyo hotel story"
Balkova Barbora, Czech Republic, "Masks"

City Art Gallery, "Encho Pironkov" collection
Old Town, "Vasil Georgiev" Str. 1, tel 63 80 55
Mindaugas Kavaliauskas, Lithuania, " A Portrait of Kraziai "


City Art Gallery 2, "Mexican Graphics" collection
Old Town Street, 11, "Artin Gidikov" Str. Tel. 62 87 45
Raina Vlaskovska - "Solargrafiya"

Hindlian House "Maazata"
Old Plovdivul. 4, "Artin Gidikov" Str., tel. 62 89 98
Alena Zhandarova, Russia - "Cornflower tea and concealing chocolate"
Horia Calaceanu, Romania "Life on the island"

Historical Museum Section "New History"
Plovdiv, 14, Angel Bukureshtliev Str., tel 62 88 86.
Liliana Karadjova "Dreame Machine "
Slide shows

Meeting of the artists and friends at
K2 RESTAURAT, 6, Tsaribrod str.